Varning för skojarna i byggbranschen – här är bluffarna
Takläggaren gick upp på vinden och sprutade vatten, tog bilder och visade sedan villaägaren ”vattenskadan”. Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarna berättar om skojarna i byggbranschen. Vi har listat några av de vanligaste skojar-trixen.
Takbluffen
En takläggare knackade på hos en villaägare, erbjöd sig att inspektera vinden och visade sedan bilder efter besiktningen. Facit: fuktskadade områden, taket behövde läggas om akut. Det var vad han sa i alla fall. Det visade sig att bilderna var tagna från en annan vind och att hantverkaren själv sprutat vatten som ”bevis” på att det var ett pågående läckage. När villaägaren själv gick upp på vinden för att kontrollera fanns inte ett spår av mögelangrepp eller pågående läckage. Händelsen beskrivs i Villaägarnas medlemstidning.
– Att säljsituationen är forcerad är ett typiskt mönster när bedragare försöker lura villaägare. En annan varningsklocka är att säljarna är väldigt påstridiga. Hantverkarna vill sätta igång redan nästa dag. Seriösa hantverkare kan sällan starta ett byggprojekt så snabbt, säger Ulf Stenberg, chefsjurist på Villaägarnas riksförbund.
Ventilationsbluffen
Att företag ringer på och säger sig ”jobba på uppdrag av kommunen” med att göra kontroller av ventilationssystem är ett annat knep som skojarna använder sig av. Hantverkarna säger då att det finns ett lagkrav att kontrollera fläktsystemet i hus. Men redan 2004 avskaffades den regeln.
– Företag som överhuvudtaget ringer på dörren och erbjuder sina tjänster signalerar att det kan vara ett oseriöst företag, säger Ulf Stenberg.
Hängrännabluffen
En annan, relativt vanlig bedrägerimetod, drabbade villaägarna i Stockholms norra förorter för något år sedan. Bedragarna ringde i det fallet upp och erbjöd sig att byta hängrännor.
– Man gör upp om ett visst pris, som är någon tusenlapp, sedan när de gjort jobbet kommer de och säger att de ska ha 25 000 kronor. I bägge fallen har man mötts på mitten och fått betalt betydligt mer än vad man tänkt från början, säger Jan Berlin kommunpolis i Täby till lokaltidningen Mitt i.
Sedan när de gjort jobbet kommer de och säger att de ska ha 25 000 kronor
– Det blir hätsk stämning och de hävdar att man ingått ett avtal, det finns inget skrivet på det utan ett muntligt och där står ord mot ord. De blir upprörda och otrevliga så att folk blir rädda.
Chefsjuristen Ulf Stenberg på Villaägarna säger att det är ett mönster att bedragare ofta kan bli aggressiva i ett visst skede för att folk ska ge med sig. Räkningar saltas ofta i efterhand.
Spola rör-bluffen
En villaägare berättade för Sörmlands Nyheter om en man som ringde och sa att ”de skulle hit komma på måndag och kolla alla utgående avlopp”. Sörmlands Nyheter har tidigare skrivit om liknande händelser. Även då kontaktades fastighetsägare av ett företag som ville spola rör för kommunens räkning.
– Ofta använder sig oseriösa företag av telefonbokare på det här sättet. De vill boka ett möte för att komma och kolla. Men en seriös hantverkare har inte säljpersonal, de är och ute och jobbar och har inte tid att sitta och ringa runt, säger Ulf Stenberg som vill framhålla att ångerrätten är tillämplig även på hantverkstjänster.
– Ångerrätten slår hårt mot kärnan i de oseriösa bolagens verksamhet. Om de ej kan få betalt, trots att de armbågat sig in, blir det svårt för dem. Men folk känner ofta inte till ångerrätten.