Tusentals entreprenörer i uppror: "Annars ställer vi maskinerna"
Maskinentreprenörerna drog igår igång uppropet: ”Nu ställer vi maskinerna” med krav på sänkta bränsleskatter. Redan har 1 500 företag undertecknat. ”Vi är oroliga för framtiden”, säger maskinföretagaren Birgitta Johansson.
Bransch- och arbetsgivarorganisationen Maskinentreprenörerna varnar för att ökade bränslekostnader slår hårt mot medlemsföretagen. De ser det som ett hot mot sina medlemmars framtid och kräver åtgärder av regeringen.
– Sveriges maskinentreprenörers överlevnad står på spel. Det är dags för finansministern att gå från ord till handling. Sveriges bränsleskatter måste sänkas med omedelbar verkan, säger vd Anders Robertsson i ett pressmeddelande.
Organisationen pekar på att det kommit ett flertal kriser utan att medlemmarna kunnat kompensera sig för ökade bränslekostnader. ”Klimatkris har följts av cementkris och pandemin följs nu av den prischock som de ekonomiska sanktionerna mot Ryssland leder till.”
Allt detta påverkar lönsamheten.
Under torsdagen startades en namninsamling som riktar sig till finansminister Mikael Damberg. Organisationen har tidigare påpekat för honom hur viktig deras verksamhet är för nya bostäder, järnvägar och motorvägarna. Hur avgörande deras verksamhet är för projekt som Förbifart Stockholm och Slussen, för bredband, va-ledningar med mera.
Jonas Eriksson är kommunikations- och opinionschef på Maskinentreprenörerna.
Hur många företag har skrivit under?
– Bara hittills har 1 500 av 4 200 medemsföretag skrivit under. Det speglar hur det ser ut. Det är en mycket svår situation för hela branschen.
Vad menar ni med titeln ”Nu ställer vi maskinerna” ?
– Vi vill visa att det är så illa att företagen kan tvingas att ställa, avregistrera, sina maskiner. På många företag är man oroade för sin närmaste framtid, vissa vet inte ens hur de ska ha råd att tanka. Vi får samtal från medlemmar som säger att de inte vet om de kan fortsätta om två månader, säger han.
Vi startade 1977 och har överlevt flera lågkonjunkturer och kriser i samhället, men det här är värre än något vi tidigare sett
Ett av företagen som undertecknat uppropet är Rolf Johanssons Schakt & Transport AB, i Tingsryds kommun. Birgitta Johansson är delägare i företaget som har sju anställda och verksamhet inom väg, underhåll och bygg.
Varför har ni skrivit under uppropet?
– Drivmedelspriserna måste gå ner. Det är svårt för oss att få kostnadstäckning för drivmedlen. Vi startade 1977 och har överlevt flera lågkonjunkturer och kriser i samhället, men det här är värre än något vi tidigare sett.
– Det började redan i höstas då drivmedelspriserna stack iväg med skatt och reduktionsplikt.
Reduktionsplikten innebär en skyldighet för leverantörerna att blanda upp drivmedel med biobränslen vilket i dagsläget ökar kostnaderna.
Hur har priserna på drivmedel påverkat er?
– Vi har alltid haft snö och halkbekämpning men vi var tyvärr varit tvungna att tacka nej till ett nytt avtal. Vi skulle tvingats betala för att köra.
Maskinföretaget har grävmaskiner och lastbilar och en bergtäkt där de krossar berg till grus. Företaget undviker nu att skriva långa kontrakt, om man inte kan kompensera för de ökade kostnaderna. Många långa kontrakt har bara en enstaka indexuppräkning som inte kompenserar snabba kostnadsökningar.
– Nu inriktar vi oss på privata marknaden och lite kortare kontrakt och försöker få en kompensation för bränslet, säger Birgitta Johansson.
Finns det någon risk ni behöver ställa maskinerna?
– Ja det kan vara på två sätt. Om kunden inte har råd att betala då får vi ställa maskinerna. Annars får vi göra en gemensam aktion, alla maskinentreprenörer och ställa maskinerna, tills regeringen inser att de måste sänka skatt- och reduktionsplikt, en kostnad man lagt på drivmedelspriset på grund av klimatomställningen.