Tummen upp för byggnads a-kassa
En gång om året genomförs det en undersökning bland arbetslösa medlemmar i a-kassorna som då får sätta betyg på sin egen a-kassa. Byggnads a-kassa har genom åren haft en del problem med bland annat långa väntetider på utbetalningar då det varit högt tryck på a-kassan. Något som avspeglat sig i medlemmarnas tidigare omdömen om kassan. Betyget har hamnat klart under snittet för samtliga a-kassor. Men nu visar årets undersökning att byggnadsarbetarna börjar bli mer positiva.
Fler är nöjda
Det så kallade Nöjd-Kund-Indexet har visat en uppåtgående trend för Byggnads a-kassa sedan 2011. Då hamnade betyget för Byggnads a-kassa på 56 mot snittet för samtliga kassor som då låg på 69. Även i år hamnade snittet för samtliga kassor på 69, men för Byggnads kassa har Nöjd-Kund-Index nu klättrat upp till 68.
– Det är en tydlig signal om att vi är på rätt väg. Vi vill ju vara en a-kassa som Byggnads och Målarnas medlemmar ska vara stolta över, säger Roal Nilssen, föreståndare på Byggnads a-kassa.
Han ser flera förklaringar till varför betyget blivit allt bättre. Bland annat har de fått till en helt ny organisation, fått fler handläggare, förbättrat och förenklat informationen om a-kassan till medlemmarna och utbildat personalen på kassorna i hur de ska bemöta medlemmarna.
– Vi är inte nöjda ännu. Vi vill att kassan ska ha ett bättre betyg än snittet, säger Roar Nilssen.