info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Tummen upp för byggnads a-kassa

Byggnads a-kassa har fått en del kritik genom åren, men nu är förtroendet på väg tillbaka. Det visar en enkät bland medlemmarna.

En gång om året genomförs det en undersökning bland arbetslösa medlemmar i a-kassorna som då får sätta betyg på sin egen a-kassa. Byggnads a-kassa har genom åren haft en del problem med bland annat långa väntetider på utbetalningar då det varit högt tryck på a-kassan. Något som avspeglat sig i medlemmarnas tidigare omdömen om kassan. Betyget har hamnat klart under snittet för samtliga a-kassor. Men nu visar årets undersökning att byggnadsarbetarna börjar bli mer positiva.

Fler är nöjda

Det så kallade Nöjd-Kund-Indexet har visat en uppåtgående trend för Byggnads a-kassa sedan 2011. Då hamnade betyget för Byggnads a-kassa på 56 mot snittet för samtliga kassor som då låg på 69. Även i år hamnade snittet för samtliga kassor på 69, men för Byggnads kassa har Nöjd-Kund-Index nu klättrat upp till 68.
– Det är en tydlig signal om att vi är på rätt väg. Vi vill ju vara en a-kassa som Byggnads och Målarnas medlemmar ska vara stolta över, säger Roal Nilssen, föreståndare på Byggnads a-kassa.
Han ser flera förklaringar till varför betyget blivit allt bättre. Bland annat har de fått till en helt ny organisation, fått fler handläggare, förbättrat och förenklat informationen om a-kassan till medlemmarna och utbildat personalen på kassorna i hur de ska bemöta medlemmarna.
– Vi är inte nöjda ännu. Vi vill att kassan ska ha ett bättre betyg än snittet, säger Roar Nilssen.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Tummen upp för byggnads a-kassa

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig