Takföretagets svar: ”Det är vi som känner oss lurade”
Takfirman svarar på kritiken om att övertala äldre människor att skriva avtal för takjobb som inte behövs.
Vi söker Tak och Fasadmästarna på företagets officiella telefonnummer. Inget svar. På det mobilnummer vi tidigare nått ägaren Serdar Erdogan svarar en annan person på engelska. Han säger att han inte vet vem Erdogan är, trots att telefonnumret tillhör takfirman.
På ett annat av företagets mobilnummer når vi någon som kallar sig Magnus. Han säger att Serdar Erdogan ”inte är så intresserad av att prata” med oss.
– Ni skriver bara negativt i er tidning. Tycker ni att alla företag i Sverige är dåliga? Senast ni pratade tyckte Serdar att det gick jättebra, men när han såg texten hade ni bara lyft negativa saker, säger Magnus.
Då handlade det om kritik från Arbetsmiljöverket. Nu har vi talat med flera missnöjda kunder. Ni måste ju svara på anklagelserna.
– Har ni pratat med några nöjda kunder då?
Vi har inte hittat några nöjda kunder, ni får gärna lyfta fram dem. Men är er affärsidé att erbjuda gamla människor tjänster som inte behövs?
– Det tänker jag inte svara på. Ni får mejla era frågor.
Det uppstår ju följdfrågor också, så det vore väldigt bra om Serdar kunde tala med mig.
– Nej, som sagt, jag tror inte att han är så intresserad. Ni får mejla era frågor, avslutar Magnus.
Vi mejlar men får inget svar. I en tidigare intervju med Byggnadsarbetaren har Serdar Erdogan sagt att företaget aldrig tvingar på någon ett avtal. Om Louise Larson Borgströms takarbete i Sollentuna sade han:
– Varför tror du på hennes version? Kunden har beställt takarbete, vi har påbörjat arbetet och sedan avslutar hon och vill inte betala. Det är vi som känner oss lurade.
I en senare intervju svarade han på en fråga om Arga Takläggarens namnbyte var ett sätt att rentvå firman:
– Vad ska jag rentvå? Vet du hur många tak vi har bytt och hur lite klagomål vi har? Andra bolag byter också namn. Vi tyckte inte att det var ett bra namn längre.