Svetsaren och isoleraren Mattias succé i Svenska rallyt: "En vinnarskalle"
Mattias Jirvelius driver tillsammans med sin sambo ett företag inom fjärrvärme. Själv jobbar han med svetsning och isolering. Samtidigt lägger paret mycket tid och energi på motorsport. Och det lilla teamet, där också en mekaniker och kartläsare ingår, har haft en fin säsong hittills. I sin nya Skoda har Mattias vunnit flera regionala rallytävlingar.
Nyligen var det dags för en betydligt större utmaning: Svenska rallyt, där proffsen i VM-cirkusen deltar.
– Det var fjärde gången jag startade tävlingen och jag hade inte kommit i mål någon gång tidigare. Målsättningen var att komma runt och i mål. I år gick det, så för oss är det ett bra resultat.
Du kom på plats 21, bäst av alla amatörförare och bara nio minuter efter Takamoto Katsuta, som vann WRC2-klassen. Hur kunde det gå så bra i år?
– Jag har släppt förväntningarna lite. Egentligen är jag en vinnarskalle, men den här gången hade jag släppt alla krav. Jag har också fått en bil som passar mig bra, som är snäll och lättkörd.
– Jag försökte lägga speeden så att jag kom i mål. I de trixiga partierna tog jag det väldigt lugnt, men fick ändå en hyfsad medelfart.
LÄS MER: Sladdkungens guide till rallyfesten.
Vad var roligast med tävlingen?
– Det är väldigt roligt att åka rallybil, helt enkelt. Tänk dig den värsta karusellen du har sett, sedan tar du det gånger 100. Lägg sedan till att om du gör ett misstag kan du köra ihjäl dig. Det handlar om någon form av skräckblandad förtjusning.
Det låter extremt.
– Det är en extremsport. Man är väl en adrenalinjunky. Och det är väldigt, väldigt, väldigt roligt. Sedan är det fascinerade att se hur de allra bästa åker. Man blir häpen av att det går att framföra ett fordon på en snö- och isbelagd väg så fort.
Har du fått mersmak efter succén?
– Ja, ett mål är att åka nästa år också. Men jag skulle vilja åka mer innan än jag gjorde i år. De bästa förarna åker 700 mil i bil på ett år. För min del blir det 70–100 mil på ett år. Men allt handlar om små papperslappar med gubbar på. Man måste jobba på sponsorbiten.
Vad är det som kostar mest?
– Att hålla bilen i skick. Motor, växellåda och stötdämpare tar mycket mer stryk än i en vanlig bil. En tävlingsbil måste plockas isär och renoveras efter en stor tävling. Det är väldigt kostsamt. Bränslet är dyrare än till en vanlig bil. Och däck kostar.