Stopp för tunneljobb i minst tre veckor
Transportbandet är totalt nästan tre kilometer långt. Två kilometer av bandet går inne i tunneln och ungefär hälften av den sträckan har rasat.
– Det är den delen av transportbandet som är längst inne i tunneln som har ramlat ner. Vi vet ännu inte varför det kollapsade, säger Pernilla Gustafson.
Det schweiziska bolag som monterat transportbandet är på plats i Hallandsåsen och tillsammans med Skanska Vinci har man kommit fram till en lösning som innebär att upphängningsanordningen av bandet förstärks. Ett arbete som sätts igång omedelbart. De byggnadsarbetare som i vanliga fall arbetar med tunnelbrytningen kommer att hjälpa till med att återställa transportbandet och utföra andra underhållsarbeten.
Tunnelborrmaskinen i Hallandsåsen kan köras i två lägen. Dels i så kallat öppet läge då transportbandet används för att transporteras ut stenen ut ur tunneln, dels i slutet läge då bergmassorna i princip spolas ut genom rör.
– – Vi använder helst transportbandet eftersom det är en metod som är snabbare och billigare, säger Pernilla Gustafson.
När transportbandet rasade hade det endast varit i drift i en vecka. Tidigare under brytningen har tunnelborrmaskinen körts i slutet läge.