Stämde kunden – då slog det tillbaks mot vvs-företaget
Vvs-företaget stämde kunden som ansett att det utförda jobbet var felaktigt utfört. Det slutade med att vvs-företaget fick betala kunden berättar tidningen VVS-forum.
Allt började hösten 2020 efter en villarenovering som utfördes av vvs-företaget.
Vid en besiktning konstaterades flera anmärkningar, bland annat bristfällig montering av toastol och skadat tätskikt efter rivning av klinker.
Rörmokaren försökte åtgärda felen flera gånger, men misslyckades. Villaägaren tappade förtroendet och ville inte att bolaget skulle försöka åtgärda problemen en tredje gång.
Företaget skickade därefter en slutfaktura på 105 875 kronor, men kunden reklamerade fakturan på grund av alla fel. Vid en ny besiktning konstaterades att hela badrummet måste göras om på grund av att tätskiktet skadats när de gamla golvplattorna brutits upp.
Vvs-företaget hävdade i sin tur att tätskiktet var intakt och pekade på att man inte gavs möjlighet att åtgärda felen.
Företaget föreslog därefter att villaägaren skulle anlita en extern firma för att åtgärda felen och därefter göra avdrag på slutfakturan. Men villaägaren vägrade betala och då stämde vvs-företaget kunden på nästan 106 000 kronor.
Nu har tvisten avgjorts i Lunds tingsrätt som slår fast att det sätt som plattsättare brutit upp plattorna på inte är fackmässigt utfört och att även vvs-arbeten i tvättstugan hade vissa fel.
Vvs-företaget ska istället betala närmare 250 000 kronor till villaägaren, varav 143 388 kronor i rättegångskostnader, uppger tidningen VVS-Forum.