Ropade att grävskopan behövde flyttas – men det var för sent
Muddringsfartyget slog plötsligt runt i Trelleborg. Skepparen blev kvar ombord och dog medan grävmaskinisten och styrmannen överlevde. Köpenhamnspolisen har övertagit brottsutredningen. Nu vet man också hur olyckan gick till.
Den 17 februari 2021 slog det danska muddringsfartyget Margarethe Fighter runt i Trelleborgs hamn. Grävmaskinisten och styrmannen överlevde medan kaptenen senare påträffades död ombord på båten.
Fartyget gjorde arbeten åt Peab som bygger ut hamnen. Men eftersom fartyg och personal var danskar har utredningen flyttats över till Köpenhamnspolisen:
”Efterforskningarna är igång och vi kan därför vid nuvarande tidpunkt inte ge några ytterligare upplysningar”, skriver polisen i en kommentar.
Men redan nu känner man till hur olyckan kunde gå till. Det har danska maritima haverikommissionen utrett och är klar med sina slutsatser i en rapport.
Då olyckan inträffade hade arbetslaget varit igång sedan 06.30 med muddring. Skepparen manövrerade fartyget medan grävmaskinisten, den mest erfarne av dem alla, grävde. Styrmannen skötte avlastningen.
Vid tolvtiden började grävmaskinisten att lasta muddringsmassor för tredje gången under dagen. Men vattnet var djupt, runt 8,85 meter, och det var på gränsen att nå ner med grävskopan. Därför fylldes ballasttankar framtill, vilket även medförde att vatten kom in i fören.
När grävmaskinisten gjort en del av grävningen och lastat på muddermassor, sa han åt skepparen att öppna ventilerna och börja tömma ballasten. Detta påbörjades också. Fartyget satte sedan av mot avlastningsplatsen men utan att vara stabilt.
Efter grävarbetena satte sig maskinisten i mässen medan styrmannen befann sig vid grävmaskinen för att lasta av efter överfarten. Plötsligt började skeppet kränga. Det kom in mer vatten på förskeppet och det krängde kraftigt åt styrbord. Grävmaskinisten ropade åt styrmannen att han skulle flytta grävskopan för att öka stabiliteten. Men denne var rädd att fartyget var på väg att kantra och klättrade istället upp på grävmaskinen för att komma bort från båten vid en möjlig förlisning. Också grävmaskinisten förstod att situationen var akut farlig. Han ropade åt kaptenen att ta sig ut, men denne hann aldrig.
Fartyget förliste 13.34. Grävmaskinisten höll sig kvar i ett räcke i brovingen. Men när fartyget låg upp och ner lyckades han ta sig iväg och hålla sig över vattenytan med en fender. Styrmannen trycktes ner under båten men lyckades ta sig till ytan och drev med strömmen från skeppet. Tjugo minuter senare kunde grävmaskinisten och styrmannen räddas. Kaptenen påträffades på båten först flera dagar senare i samband med bärgningsförsök.
Haverikommissionen anser i sin rapport att orsaken till haveriet ytterst var att ballasttankarna var fyllda och att lasten med muddringsmassor gjorde fartyget instabilt. Fören var under vatten under färden och skeppet kantrade vid en kursändring som ledde till en viktförflyttning av lasten.
Även vid tidigare jobb hade man omfördelat vikten på samma sätt så att man kunde muddra på större djup, visar utredningen.
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.