Skärpta rutiner mot asbest
– Branschens medarbetare måste kunna känna sig säkra på att en sanering har utförts på rätt sätt, säger Björn Samuelsson, arbetsmiljöeexpert på Sveriges Byggindustrier, i ett pressmeddelande.
Han konstaterar att ingen ska behöva oroa sig för att utsättas för farligt material i arbetet. Inte desto mindre är detta något som ännu sker.
Flera exempel förra året
Byggnadsarbetaren skrev under hösten exempelvis om att Arbetsmiljöverket i Karlstad krävde en arbetsgivare på 50 000 kronor eftersom hans anställda rivit asbest utan såväl tillstånd som intyg om utbildning och medicinsk kontroll. I Skåne avbröt en ombudsman från Byggnads i höstas ett jobb där tre helt oskyddade arbetare rev fasadplattor med asbest i. Och i slutet av året utsåg Byggnadsarbetaren renoveringarna på Karolinska sjukhuset i Stockholm till ”Årets sämsta bygge” på grund av att arbetarna utsatts för damm från asbesthaltigt material.
Vill hjälpa beställarna
För att undvika nya sådana här situationer har alltså Sveriges Byggindustrier, Byggnads och Miljöinstitutet IVL tagit fram ett underlag för upphandlingar av asbestsanering, som stöd för uppdragsgivarna.
-Vi tror att avtalet kommer att bli viktigt för idag vet många beställare ingenting om asbest och det påverkar hur de handlar upp entreprenörer. Tanken är att dokumentet ska vara ett stöd och en hjälp, sa Byggnads arbetsmiljöombudsman Jörgen Eriksson till Byggnadsarbetaren innan jul då underlaget ännu inte hade presenterats.
Ska redovisa säkerhetsrutiner
Nu finns underlaget tillgängligt på Sveriges Byggindustriers hemsida. Det innehåller information till entreprenören, konkreta upphandlingskrav, punkter att infoga i avtalet samt en checklista att gå efter då saneringsarbetet följs upp.
Konkret innebär underlaget bland annat att entreprenören redan i sitt anbud ska redovisa sina rutiner för att asbest inte ska spridas till intilliggande lokaler. Det gäller exempelvis hur undertrycket i en saneringszon ska kontrolleras och dokumenteras. Även rutiner för byten av kläder med asbestdamm ska redovisas. I själva avtalet ska sedan ingå bland annat punkter som innebär att huvudentreprenören har ansvar för att kontrollera sina underentreprenörer.
Tanken är att underlaget ska kunna användas även vid upphandling av rot-arbeten, för att tydliggöra vad som gäller om asbest upptäcks under arbetets gång.