Skarp kritik mot a-kassan
Hur kan ni släppa igenom sådan smörja? frågade sig Lars Lundberg från Byggnads Gästrikland. Han syftade på det svar som förbundsstyrelsen hade givit om en av motionerna som handlade om a-kassan.
– Jag ser framför mig en sur byråkratisk tant som har skrivit svaret. Det är totalt avsaknad av empati och medmänsklighet. Det är ju jävligt roligt för en arbetslös att höra att han ska överklaga för att få skadestånd.
Lars Lundberg drog ner applåder och skratt efter sitt framträdande om a-kassan. Sven Lindkvist, ombud från Byggnads södra Skåne kallade det ett fantastiskt teaterspel. Han framförde också kritik mot a-kassan.
– När det gäller a-kassan, så vänder vi medlemmarna ryggen, förklarade Sven Lindkvist.
Flera andra ombud berättade om medlemmar som råkat illa ut, om långa handläggningstider och dålig service. Hans Tilly svarade att a-kassan är det största bekymret förbundet haft och att förbundet jobbar med frågan.
På kongressen beslutades enhälligt att Byggnads omgående och aktivt arbetar för att se över A-kassans organisation, effektivitet och servicenivå med stor tillgänglighet även vid vissa dagar efter normal konstorstid. Detta för att alla medlemmar ska få en accepterad och uppskattad a-kassa. Byggnads kongress avslutas i dag.