info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Skämslistan – de här byggjobben klagar kunderna mest på

Många byggföretag vägrar att ersätta missnöjda konsumenter, trots att de brutit mot lagar och avtal. Kunderna klagar mest på arbete som utförs i badrum och kök. Det visar nya siffror från Allmänna reklamationsnämnden.

Enligt statistik från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) gjordes 1 605 anmälningar om problem med arbete i bostaden förra året. Det var knappt tvåhundra färre än 2016. I 51 procent av fallen fick kunderna rätt, vilket är högst av alla branscher.

Problemet är bara att företagen inom bygg är dåliga på att följa Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Företagen bryter mot lagar och avtal men vägrar att ersätta missnöjda konsumenter. När branscher som försäkring (97 procent), möbler (89 procent) och resor (83 procent) till stor del följer ARN:s utslag ligger bygg långt efter. Endast 71 procent av anmärkningarna på bostäder har lett till åtgärder. Bara tvätteribranschen är sämre med 70 procent.

När det gäller kundernas klagomål hamnar badrum överlägset högst med 164 anmälningar, följt av kök (109), värmepumpar (86) och golv (79). Plåtslageriarbeten har endast fått tre anmälningar under 2017.

SKÄMSLISTAN – KUNDERNAS KLAGOMÅL UNDER 2017:

Badrum: 164
Kök: 109
Värmepumpar: 86
Golv: 79
Vvs-installation: 76
Sanitetsgods/badkar/pool: 67
Elleverans: 62
Tak: 61
Om/tillbyggnad: 57
Glas/fönster: 56
Färg/målning: 52
Köp/uppförande av byggnad: 48
Värmeanläggning: 44
Sten/plattor: 38
Besiktning: 38
Elinstallation: 34
Murning: 8
Tapet/tapetsering: 5
Brunnsborrning: 3
Plåtslageri: 3
Asfaltering: 0

Källa: Allmänna reklamationsnämnden

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Skämslistan – de här byggjobben klagar kunderna mest på

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig