SD:s toppnamn lurade hantverkare på lön
Undermåligt arbete. Entreprenörer som blir blåsta på miljoner. Hot, lögner och mängder av rättstvister. SD-toppen Peter Wallmark använder sig av minst sagt tveksamma arbetsmetoder som byggföretagare, visar Byggnadsarbetarens granskning.
Peter Wallmark är politiker för Sverigedemokraterna och partiets förstanamn till kommunfullmäktige i Stockholms stad. Frågor som han driver är att skapa bättre företagsklimat och få ordning och reda i skolan.
Samtidigt är han tillsammans med sin fru delägare i byggföretaget WBM Bygg, som mestadels ägnar sig åt renovering.
Byggnadsarbetaren har granskat Wallmarks företag och upptäckt att det är inblandat i mängder av olika rättstvister. Det handlar om hantverkare som inte fått betalt, bluffakturor och privatpersoner som anser sig lurade.
- En privatperson hade anlitat Wallmarks företag WBM Bygg för en badrumsrenovering. Men arbetet genomfördes inte fackmannamässigt och blev heller aldrig färdigt. Privatpersonen tvingades riva allt och anlita en ny hantverkare. Trots detta fakturerade WBM. Enligt en förlikningsdom i Svea hovrätt i mars i år tvingades WBM Bygg betala 225 000 kronor till privatpersonen.
- Ett rörföretag som varit underentreprenör åt WBM Bygg fick inte betalt för sitt arbete. Enligt en förlikningsdom från Stockholms tingsrätt 2012 skulle WBM betala 100 000 till rörföretaget.
- Ett golvföretag som arbetat för WBM fick inte betalt för sitt jobb. Enligt en förlikningsdom från Stockholms tingsrätt 2017 tvingade WBM betala 21 660 till golvföretaget.
- En hantverkare jobbade åt WBM, som vägrade betala honom. Enligt en förlikningsdom i Stockholms tingsrätt 2010 tvingades WBM betala 62 000 kronor till hantverkaren.
En av dem som anlitat WBM Bygg är Thúy Sandberg som driver restaurangen Taste of Vietnam och två blomsteraffärer i Stockholm. Hon berättar om första mötet med Peter Wallmark.
– Jag var på restaurangen när en man kom in och presenterade sig. Han var jättetrevlig och verkade kunna jättemycket om byggen. Jag började anlita honom för småjobb.
När restaurangen sedan skulle byggas om 2012 fick Peter Wallmark uppdraget och gav en offert.
– Men när de började jobba hittade Peter hela tiden olika ursäkter för att det blev dyrare. Det var en massa saker som måste ändras.
Thúy Sandberg betalade eftersom hon var pressad och behövde komma igång med sin verksamhet.
– Jag tänkte att varje dag som restaurangen är stängd så förlorar vi pengar. Han utnyttjade att jag var desperat. När arbetet nästan var klart sa han: ”Vi ska göra det sista billigt på löpande faktura. Det kommer att gå på ett par hundra tusen.” Men det hamnade på två miljoner.
Men trots den höga notan syns tydliga exempel på byggfusk när Byggnadsarbetaren besöker Taste of Vietnam. Glasplattor har ramlat ner från taket, golvet är fullt av sprickor och flera dörrar är skeva och trasiga. Kakelplattor i köket har lossnat och från golvbrunnen på toaletten kommer en stark, kloakstinkande luftström.
– Men det här är det bästa, säger restaurangchefen Hai Tran och drar undan en soffa vid väggen.
Bakom soffan blottas den vita betongväggen. Man har alltså bara tapetserat till soffkanten och låtit resten vara.
Thúy Sandberg berättar att hon idag ångrar att hon betalade för fel utfört arbete när ärendet gick till förlikning i rätten.
Och det är i rätten det ofta slutar för Peter Wallmark och WBM Bygg. Företaget har varit i många rättstvister de senaste åren. Byggnadsarbetaren har granskat nio av dem.
I fyra fall är det hantverkare och underentreprenörer som tagit till rättsliga åtgärder för att de inte fått betalt för sitt arbete från Wallmarks företag. WBM tvingades betala tre av hantverkarna genom förlikning, till en sammanlagd kostnad av 184 000 kronor.
– Peter har satt det här i system, säger en av de underentreprenörer som efter en rättsprocess fått WBM att betala.
Jag orkade inte bråka utan blev blåst på en halv miljon.
Elektriker som jobbat för Peter Wallmark
Underentreprenören, som vill vara anonym, förklarar att Peter Wallmark hela tiden tar in nya småfirmor som han lurar.
– Han kör schyst ett år, betalar alla fakturor som han ska och uppträder väldigt trevligt. Sedan gör han ett stort jobb, vägrar att betala och går inte att få tag i.
Underentreprenören berättar att hans företag utförde rörarbeten åt WBM och att allt fungerade bra till en början.
– Men i slutet på resan hade vi runt 100 000 i obetalda fakturor. Och då gick det inte att nå honom.
Underentreprenören beskriver Peter Wallmark som ”en riktig gangster” som har ett hotfullt sätt.
En annan hantverkare inom elbranschen har också dåliga erfarenheter av Wallmark. Elektrikern fick inte sina fakturor på höga belopp betalda av WBM Bygg. Han fick förklaringen att kunden inte hade betalat.
– Då pratade jag med kunden, som visst hade betalat. Det visade sig att Peter Wallmark hade snott åt sig det jag hade fakturerat.
Elektrikern berättar att han inte hade kraft att gå vidare rättsligt.
– Jag orkade inte bråka utan blev blåst på en halv miljon, ungefär, berättar han.
I Byggnadsarbetarens granskning av de nio tvistemålen med WBM Bygg finns tre privatpersoner som råkat ut för problem med Peter Wallmark. Klagomålen har gällt fuskrenoveringar av badrum. Bland annat har WBM Bygg tvingats betala 225 000 kronor till en kund för felaktigt dragna rör, avsaknad av tätskikt och fel fall på golvet.
Kunden tvingades riva allt och börja om. Hantverkaren som tog över ansåg att det var ”ofattbart hur man kunnat utföra arbetet på det sättet”.
Han är oerhört aggressiv. Det slutade med att han tog sina verktyg och gick.
Byggnadsarbetaren har varit i kontakt med flera kunder som haft problem med Peter Wallmark. Alla är rädda för honom och ingen vill gå ut med sitt namn.
En kvinna berättar att hon trodde sig ha hittat drömhantverkaren i den tillförlitlige och lugne Wallmark, som skulle renovera hennes badrum.
– Men vi hann inte mer än att skriva kontrakt och han började jobba så kom det fel i byggnationen. Det var snett och vint och konstigt.
När kvinnan påtalade felen blev Peter Wallmark hotfull och arg.
– Jag minns de sista samtalen: Då råskällde han på mig. Han är oerhört aggressiv. Det slutade med att han tog sina verktyg och gick. Sedan hörde han inte av sig.
En ny hantverkare kom och tvingades riva det WBM Bygg hade påbörjat.
– Sedan fick jag en räkning från WBM Bygg på i princip hela jobbet, berättar kvinnan.
Håkan Österholm är ordförande i bostadsrättsföreningen Båtsmannen Större 4 på Södermalm i Stockholm. Han berättar att WBM Bygg har gjort arbeten i ett tiotal av föreningens lägenheter, men att ingen av de boende är nöjda.
– Peter Wallmark har inte byggt som det är beställt och har aldrig gjort färdigt jobben. Så det har slutat med att de blivit osams.
Ingen av lägenhetsinnehavarna i bostadsrättsföreningen har gått vidare rättsligt efter problemen, trots att de har fått fakturor på arbete som inte utförts. Peter Wallmarks vana av rättstvister kan vara en anledning.
– Han har ju maktmedel och de är han inte rädd för att visa. ”Då får vi ses i rätten” är sådant som han brukar säga, berättar Håkan Österholm.
Flera av de privatpersoner och hantverkare Byggnadsarbetaren pratat med vittnar också om att Wallmarks taktik är att inte betala förrän en dom tvingar honom till det. De säger att ”han lever på att lura underleverantörer och kunder och dra dem till rätten”, att ”han har satt i system att inte betala förrän det går upp i rätten” och att ”det finns så många som blivit blåsta som inte orkar med rättegång”.
När Byggnadsarbetaren får tag på Peter Wallmark är han fåordig.
Privatpersoner vittnar om undermåligt arbete och oriktiga fakturor. Underentreprenörer säger att de inte fått lön från WBM …
– Jag har ingen anledning att kommentera det över huvud taget. Du får ringa någon som är intresserad av att kommentera det. Det känns som en konstig grej.
Så du vill inte kommentera?
– Nej, absolut inte. Det här är sandlådenivå.
Sedan avslutar Peter Wallmark samtalet.