Sanningens minut på Hallandsåsen
De åtta segment som tillsammans ska bilda den första delen av tunneln, körs in i tunneln med hjälp av tåg och monteras samman till en ring.
Men ännu dröjer det till Åsa, den specialbyggda borren, får chans att visa vad hon går för. Tidigast vecka 38 beräknas borrhuvudet börja rotera.
Åsa är byggd i Schwanau i Tyskland. Enligt Björn Johansson, ingenjör på Skanska-Vinci, entreprenör på Hallandsåsen, talar det mesta för att hon inte ska gå samma öde till möter som föregångaren Hallborr.
– Hon är ju specialbyggd för Hallandsåsen. Hallborr försökte ta spjärn mot bergets insida. Åsa tar spjärn mot de redan färdigmonterade tunnelsegmenten.
För att metoden ska funka kan Åsa inte borra sig fram mer än 2,2 meter i taget. Sedan måste hon stanna för att nya segment ska kunna monteras.
– Det blir att man får borra drygt en timme, sedan får man montera, säger Björn Johansson.
Totalt mäter Åsa 239 meter och väger 19 000 ton. Borrkronans diameter är 10,5 meter.