Såna här skruvar saknades – men varför rasade inte bygghissen tidigare?
Upprepade gånger svävade arbetare i livsfara på bygget i Ursvik, Sundbyberg. Hissen passerade flera gånger den farliga skarven där nödvändiga skruvar saknades. Men hur höll hissen så pass länge?
Statens haverikommission utreder dödsolyckan där fem personer dog efter att hiss och mastdelar rasat från våning nio på bygget i Ursvik, Sundbyberg. Olyckan inträffade den 11 december förra året mellan klockan 09.41 och 09.42 Andersson Companys arbetsplats
Gideon Singer är utredningsledare på Statens haverikommission som tagit fram ett faktaunderlag och ett sannolikt händelseförlopp.
Hur rasade hissen?
– Hissen hänger på en mast som byggs i sektioner på 1,5 meter. Masten höjs i ett antal omgångar och följer med husets konstruktion. Vid olycksdagen hade man monterat upp 21 sektioner, de översta tre följde med hisskorgen ner till marken.
LÄS ÄVEN: Ny information om hissolyckan från Statens haverikommission
Vad vet man om raset?
– Det saknades fyra skruvförband, ett i varje hörn på masten, mellan den del av masten som var kvar och den som föll, säger Gideon Singer.
Ett skruvförband innebär att det finns ett skruvhål där man sätter ner en skruv och fäster med en mutter. Det saknades skruvar till fyra skruvförband mellan två mastsektioner. Det saknades även ett femte skruvförband på den del som föll men det har inte haft en direkt påverkan på händelsen.
Innebar de saknade skruvarna att hissen hängde lös?
– Ja, exakt. Det fanns inget fäste mellan de sektioner som separerades vid fallet.
Vad var det som höll hissen uppe, att den inte föll direkt?
– Detta ingår i SHKs analysarbete och kommer att framgå av rapporten.
Hur länge saknades skruvförbanden?
– Skruvförbanden har saknats i över en månad och hissen har använts och passerat över den här skarven flera gånger. Till våning 9 varifrån hissen föll åkte man bara mot slutet (5-11 december), men skruvarna saknades tidigare.
Har du någon uppfattning om hur många gånger man körde förbi den kritiska skarven på masten?
– Man har kört förbi flera gånger men jag kan inte gå in på exakt hur många.
Så då har arbetare befunnit sig i fara varje gång man kört förbi den här skarven. Olyckan hade lika gärna kunna hänt tidigare?
– Ja, det stämmer.
Men varför rasade hissen just den här dagen?
– Att svara på det är en del av jobbet vi gör framöver. Nu kommer vi att analysera varför olyckan hänt.
Har raset med vikt och last att göra?
– Det kan ha med vikt och andra förhållanden att göra men vad som var orsaken i just detta fallet ska vi utreda.
Hur stora är skruvarna?
– De är ungefär 15-20 centimeter långa.
Kan man med blotta ögat se att de saknas?
– Ja, det kan man. De är synliga. Men varken service eller kontroller har upptäckt att de saknades.
Kan man se dem om man åker hiss?
– Nej, om man åker hiss ser man dem inte men om man gör en inspektion som det står i manualerna, kan man i teorin se att de saknas.
Finns det regelverk för att upptäcka att skruvarna saknas?
– Det finns ganska många skikt med barriärer, lagar och regler, för att olyckor inte ska inträffa.
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.