info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Säkerhetsfokus på trångt Slussen-bygge: "På tårna"

Många byggnadsarbetare på liten yta och mängder av farliga moment. Ändå har bygget av Slussen, med något undantag, hittills klarat sig från allvarliga incidenter.

– Vi måste vara på tårna precis hela tiden, säger Maria Lindström på Skanska.

"Eftersom alla arbeten överlappar varandra måste alla ha kunskap om det som pågår och vara beredda på de situationer som kan uppstå", säger Maria Lindström på Skanska. Foto: Mostphotos/Skanska

Bygget av Slussen i Stockholm startade 2016. Arbetet är omfattande och innebär rivning samt om- och nybyggnad. Det blir två nya avtappningskanaler för Mälaren, en ny sluss mellan Mälaren och Saltsjön, kajer, stöd till bron och en sjökulvert.

I september 2018 inträffade en allvarlig olycka, där en dykares luftslang hade fastnat under ett stenblock. Mannen kunde räddas. I övrigt har inga större olyckor inträffat.

Maria Lindström, kommunikatör på projektet för Skanska, tror sig ha förklaringen till de få tillbuden.

– Vi har ett otroligt högt fokus på säkerhet hela tiden. Det är en väldigt svår arbetsplats, eftersom det är så trångt. Vi måste vara på tårna precis hela tiden. Den medvetenheten tycker jag att vi har lyckats få genom hela verksamheten, säger hon.

Hur många personer är det på bygget en vanlig arbetsdag?

– Just nu ligger vi på runt 430 personer.

Hur jobbar ni rent konkret med säkerheten?

– Vi har bland annat gemensamma morgonmöten varje dag, med våra egna och underentreprenörer. Eftersom alla arbeten överlappar varandra måste alla ha kunskap om det som pågår och vara beredda på de situationer som kan uppstå.

Maria Lindström berättar också om att man har heltidsanställda skyddsombud som rör sig på bygget.

– Och vi har lastare, ”slingers”, för våra kranar. Det är utsedda personer för varje kran, som är de enda personer som får lasta och lossa. De har kommunikation med kranföraren och övriga i projektet om när lasten ska lyftas och gör lyftplaner. Det är en viktig funktion eftersom tunga lyft är ett riskmoment.

Är ni förvånade över de få olyckorna?

– Vi är inte förvånade, vi är tacksamma. Vi tar väldigt hårt på säkerheten. Det händer att vi avbryter moment för att vi bedömer att vi inte kan genomföra dem på ett säkert sätt.

Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Säkerhetsfokus på trångt Slussen-bygge: "På tårna"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig