Så hade hissolyckan kunnat hindrats: "Hade upptäckt att skruvarna saknas"
Skruvar med sensorer hade kunnat hindra hissolyckan i Ursvik. Det anser Csaba Madru, vd för Strainlabs AB, som utvecklat skruvar som går att spåra i skruvförbandet.
Fem byggnadsarbetare dog när bygghissen rasade i Ursvik i december förra året. Efteråt konstaterades att det saknades fyra skruvar i ett skruvförband mellan två sektioner av hissens mast. Under flera veckor hade hissen färdats över den livsfarliga skarven innan raset var ett faktum.
I efterhand upptäcktes också att ytterligare en skruv saknades i en annan sektion. Den hade dock inte samma förödande betydelse.
Olyckan skulle inte ha kunnat ske. Att det saknas skruvar ska upptäckas vid kontroller av hissen och arbetet. Haverikommissionen som utrett olyckan utgår ifrån att skruvarna saknades redan vid montaget av de kritiska delarna den första november. Det är oklart, menar kommissionen, om skruvarna saknades redan vid transporten från uthyrarens lokaler eller om skruvarna tagits bort från mastdelen före monteringen.
I efterhand har skruvar målats med avvikande färg för att fel ska upptäckas direkt.
Man hade upptäckt att skruvarna saknats
Men Csaba Madru och företaget Strainlabs AB menar att de har produkter och en teknologi som hade kunnat hindra olyckan i Ursvik och som skulle kunna göra många maskiner och till exempel hissar säkrare.
Hade ert system kunnat hindra olyckan?
– Ja man hade upptäckt att skruvarna saknats. Det är precis den här typen av olyckor vi vill hindra.
Skruvarna och teknologin har funnits på marknaden i cirka två år. Bolaget startade 2014 men teknologin existerade inte då.
Produkten består av tre delar:
1. En skruv med en inbyggd sensor som reagerar på förspänning, den kraft som bildas i konstruktionen när skruvarna dras åt.
2. En internet gateway med flera funktioner. Den tar emot data från skruven i ett förbestämt intervall och sedan skickas det till
3. En molntjänst där all data behandlas och analyseras. Den ger automatiska varningar om förspänning, temperaturer med mera som ligger utanför ett intervall som kunden bestämt.
Hur kontrollerar du informationen?
– Du kan sitta varsomhelst i världen och systemet är uppbyggt så att varje skruv har ett unikt id så du kan hitta var varje skruv ner till dess exakta plats nere i skruvförbandet. Så har du ett skruvförband med hundra skruvar så kan du veta exakt vilken av de 100 skruvarna som har problem, säger Csaba Madru.
Kan kontrollera att montaget blir rätt
Genom företagets mjukvara kan man följa hur varje enskild skruv beter sig. Man kan surfa in på den via telefon, padda, dator med mera. När delarna och skruvarna monteras i konstruktionen för första gången så finns det ett läge som kallas realtid (en sekunds fördröjning) då man kan kontrollera att allt monteras rätt. När montaget är färdigt stänger realtidsfunktionen av sig och sedan görs en uppföljning och en uppdatering var tionde minut på hur skruvarna fungerar. Systemet varnar vid fel.
Olyckshissen i Ursvik tillhörde hisstillverkaren Alimak. Strainlabs har varit i kontakt med dem flera gånger senast såväl i höstas som i år, före olyckan.
– Men intresset har varit ljumt, berättar Csaba Madru.
Är det stor skillnad på kostnader?
– I vanliga fall kostar en skruv runt 100-200 kronor. Till en hiss beräknar jag att priset runt 1 500 kronor för en enstaka skruv men vid köp av flera, sjunker summan drastiskt. Vi räknade ut att summan kan landa på 30-50 kronor per dag för en hiss. Ställt mot personsäkerhet blir priset en ickefråga.
Enligt Csaba Madru är det också vanligt med stora kostnader för driftsstörningar på grund av problem på grund av problem vid montaget. Det är också den stora orsaken till de flesta säkerhetsproblem.
En orsak till att problem uppstår i skruvar är också ett naturligt slitage under tidens och arbetets gång, det kan vara sättningar i materialet.
Skruvarna används idag exempelvis vid järnvägen, i järnvägsväxlar, pappersmassamaskiner och finns i gruvindustrin.
Färgade skruvar
Alimak har enligt Statens haverikommission gjort flera åtgärder efter olyckan. Bland annat de tagit fram färgade skruvar för masten. Även visuella indikatorer i plast har tagits fram för som ska göra det lättare att kontrollera att muttern sitter där den ska.
Digitala verktyg har tagits fram för att lättare och säkrare kunna beräkna installation vid besiktning, samt för att kunna kontrollera om det skett daglig tillsyn i enlighet med manualen.
Men vad säger Alimak om Strainlabs skruvar med sensor.
Johnny Nylund presschef i Alimak Group svarar i mail:
”Vi utvärderar kontinuerligt lösningar som en del av våra produktförbättringar. Vi uttalar oss dock inte om specifika produkter/lösningar som vi utvärderar, innan vi har beslutat att införa dessa på våra produkter. En viktig aspekt är den mänskliga faktorn och att säkerställa att bultarna blir korrekt monterade. För detta syfte har vi som ett första steg infört färgade bultar och mutterindikatorer. Men vi jobbar naturligtvis vidare med frågan, vi kommer att bidra på alla sätt vi kan för att förbättra den generella säkerheten på arbetsplatser.”
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.