Så gör du kranföraren helt galen
Vill du reta upp en kranförare? Här är enkla knep för att göra dem på riktigt uselt humör. OBS! Du gör det på egen risk.
1. ”Sväng hit”
Radiokommunikationen är ett dagligt irritationsmoment och vill du reta gallfeber på en kranförare är det viktigt att vara otydlig. Säg gärna ”sväng hit”, ”jag står här” eller ”kan du hjälpa mig här borta?”. Kommunikation är en skön konst och en del lär sig aldrig.
2. Kalla dem ”Kranis”
En kranförare berättar i Facebookgruppen ”Kranförare way of life”: ”Vill du mig något så heter jag Herr Kranförare, inte Kranis, inte hörrudu, och framför allt inte ett två, ett två”.
3. Prata dålig engelska
”Svenska kan nästan ingen, så det blir mycket tecken och konstig engelska, det är helt otroligt. Ibland säger folk ’yes, yes’ fast de menar ’no no’”, säger Peter Borg, som kör en 250-tonskran på Vätterbygdens kran i Jönköping.
4. Låtsas inte begripa
Vinka, le fånigt, anlägg en förbryllad min, klia dig i huvudet. Vadå? Ska jag koppla här?
5. Snurrigt värre
Be föraren ”svänga ett helt varv”. Är han eller hon på dåligt humör står maskinen still, och då har kranisen ändå gjort som du har sagt.
6. Fingrarna i luften
Signalera med ett påhittat teckenspråk. ”Då får de hålla på tills man fattar vad de vill”, säger pensionerade kranföraren Uno Bryngelsson, som har arbetat i kran på Göteborgs varv.
7. Släpp krokarna loss
Lämna krokar öppna och du blir inte bara impopulär utan bidrar till livsfara. ”Jag kan råka haka i en byggställning med tio gubbar på”, säger Peter Borg. Om man ändå ”glömmer”? Det ryktas om allt från att böta en platta öl till att bli upphissad.
8. Ställ nå’t i vägen
Uno Bryngelsson lossade fartygsplåt vid Arendalsvarvet 1967 och minns fortfarande förmannens ovana att ställa cykeln på fel ställe: ”När han gick iväg passade jag på med varvskranen. Jag satte den lilla kroken under stången på hans hoj. När han kom och letade tryckte jag på visslan. Han kollade upp och fick se hojen. Det var sista gången han ställde den där.”
9. Irra runt på bygget
”Folk har ingen respekt. Det är helt galet. Jag tutar och avslutar arbetet, jag kan inte köra med folk under mig när jag lyfter. Det händer flera gånger i veckan”, säger kranföraren Peter Borg.