Så blev de japanska byggskorna en modefluga
De bärs av den internationella kändiseliten och beskrivs som trendigare än någonsin. Men inspirationen till tabi-skorna kom från japanska byggnadsarbetare.
Designern Maison Martin Margielas tabi-skor beskrivs ofta som ”ikoniska”. Modemagasinet Harpers Baazar skriver att de iögonfallande pjucken – som utmärks av sina två tår – har en ”kultliknande skara fans”.
I dag bärs tabi-skor av kändisar som Chlöe Sevigny, Kylie Jenner och Cardi B. De kostar över 10 000 kronor paret och förknippas med de fina salongerna. Men skornas ursprung är ett annat.
I slutet av 1980-talet besökte designern Margiela Japan och inspirerades av skodonen han såg på arbetarnas fötter.
– Jag tänkte, okej, varför gör jag inte en mjuk tabi-sko men med hög häl? berättar designern för Harpers Baazar.
Tabi är namnet på en japansk strumpa, vars delade tå gjorde att den kunde användas i traditionella sandaler som liknar flip-flops. I modern tid tillsattes en sula – först av läder, senare av gummi – och därmed var skon jika-tabi född.
Det är därför de fortfarande är populära bland ställningsbyggare eller andra som arbetar på höga höjder.
De traditionella skorna är alltjämt en vanlig syn på japanska byggen. Förespråkarna menar att den mjuka gummisulan ger bättre kontroll och minskar fallrisk.
”Det är därför de fortfarande är populära bland ställningsbyggare eller andra som arbetar på höga höjder, trots att skyddsskor med stålhätta har blivit standard på många större byggföretag”, skriver sajten Nippon.
Jika-tabis är inte den enda modetrenden som börjat på japanska byggen. Även de puffiga nikkapokka-byxorna har blivit populära långt bortom arbetsplatserna.
Få de senaste byggnyheterna – direkt i din mail! Prenumerera på ”Byggnadsarbetarens nyhetsbrev”.