Rivarens mardrömsjobb på banken: ”Kommer ta ett helt år”
Alexander Ramansson jobbar som rivare och han har haft några tuffa veckor. Och han får räkna med några till. Mer än hälften av bankvalvet står fortfarande kvar.
Tjocka betongväggar med massor av armeringsjärn är perfekt för att stoppa tjuvar som vill ta sig in i ett bankvalv. Men det är inte lika roligt när en så solid konstruktion ska rivas. Det är något som rivaren Alexander Ramansson upplever just nu. Att ta sig in i valvet hade utan tvekan varit en utmaning även för Jönssonligan. För här funkar det inte ens med dynamit.
– Vi har kört med grävmaskin och rivningshuvud i 23 dagar och under den tiden har vi fått ner 40 procent av valvet. Att det tagit så lång tid är inte lönsamt på något sätt.
Alexander var inställd på att rivningen skulle bli utmanande. Att det skulle ta lite tid.
– Jag körde på i början och tycket att det gick bra, men när jag stod där efter tre veckor och inte ens kommit till hälften så började jag få tankar om att det kommer att ta ett helt år.
Bankvalvet står i Swedbanks före detta banklokaler i Södra Sandby, Lund. Betongväggarna i valvet är 52 centimeter tjocka och proppfulla med armering. Totalt handlar det om 140 kubik som ska bilas bort i det sju meter långa och fyra meter breda valvet. Då ingår även taket.
Vad är det som gör rivningen så svår?
– Om man ska knacka ner väggen är det väldigt jobbigt då det är så mycket armering. Om man ska såga så kostar det diamantklingor och de är väldigt dyra.
Vilken väg valde du?
– Vi har testat oss fram. Vi började från noll och har tvingats växla upp vartefter då det inte fungerat. Först använde vi vanliga handhållna bilmaskiner och sedan grävmaskinen med rivningshuvudet. Men det går för långsamt. Nu har vi en kraftigare maskin på gång, en Brokk 600. Den är snabbare och slår med hårdare slag så då hoppas jag att det kommer gå smidigare, säger Alexander och fortsätter:
– Problemet med grävmaskinen är att rivningshuvudet hela tiden fastnar i armeringen. Då måste man kliva ut och börja kapa med vinkelslipen för att få bort järnen. Så det blir in och ut ur maskinen hela tiden. Det är ett jäkla skitjobb som tar väldigt lång tid.
Vi måste bila för hand från ovansidan
En annan utmaning är taket inne i valvet. Det är lika tjockt och matat med armering som väggarna.
– Vi kommer inte åt med de stora maskinerna där så vi måste bila för hand från ovansidan.
Du har ju frågat efter tips i en grupp på Facebook. Något du haft nytta av?
– Ja, jag har bland annat träffat ett par som varit och tittat på jobbet. Det har varit bra respons på inlägget.
Några gav rådet att ni skulle spränga bort valvet. Har ni testat?
– Ja. Vi borrade och stoppade in, men inget hände. Väggen sprack inte ens och vi kan inte ladda på för mycket då vi vill ha byggnaden kvar, säger Alexander och skrattar.
Det hade varit helt omöjligt att ta sig in. Det hade nog krävts nyckel eller någon insider som öppnat.
Han tror att valvet hade varit en rejäl utmaning för eventuella tjuvar.
– Det hade varit helt omöjligt att ta sig in. Det hade nog krävts nyckel eller någon insider som öppnat.
Ett annat alternativ kan ju vara att köra med en Brokk 600. Den kommer om någon vecka. Då kommer det gå mycket lättare, eller?