Risk för pengarullning på Västlänken: "Förväntas öka med miljarder"
Om fyra år är det planerat att tågen på Västlänken i Göteborg ska börja rulla. Men bygget har drabbats av förseningar och nu varnar NCC:s koncernchef att projektet riskerar att bli flera miljarder dyrare än beräknat. Orsaken är att projektet drar ut på tiden.
Västlänken har planerats i drygt 20 år och ska bli en åtta kilometer lång järnväg med tre stationer under jord. För fyra år sedan påbörjades bygget och då var prislappen 20 miljarder kronor. Nyligen rapporterade Dagens Nyheter att projektet riskerar att bli fyra år försenat. Nu verkar det ta ännu längre tid.
Tomas Carlsson, koncernchef för NCC och majoritetsägare i konsortiet WLC vilka bygger delar av Västlänken, har efter avslöjandena skrivit till Trafikverkets generaldirektör och konstaterar att förseningarna beräknas bli ännu större än vad som rapporterats: ”Kostnaderna för projektet är redan över kontraktssumman och förväntas öka med många miljarder”, uppger Dagens Nyheter att han skriver i brevet.
”Trafikverket verkar inte vilja kännas vid hur situationen faktiskt ser ut.”
Bland annat är ett av de bergtunnelarbeten som enligt tidsplanen skulle ha varit färdigt nu endast färdigställts till 40 procent, uppger han i samma brev. Till största del lägger Tomas Carlsson ansvaret på Trafikverket. Han vill hitta en ny sluttid och ha mer betalt för projektet.
”Trafikverket verkar inte vilja kännas vid hur situationen faktiskt ser ut”, lägger han till. Trafikverket vill inte svara på frågor rörande brevet från NCC:s koncernchef till media.