info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Pråm sparar in 100 000 lastbilstransporter

En pråm fraktar återanvända bergmassor från ett bygge till ett annat och sparar 100 000 lastbilstransporter genom city.
Det är Stockholms Stad som tillsammans med Region Stockholm påbörjat ett projekt som ger miljöresultat – på riktigt.

Fredrik Bergman (t v) och Andreas Burghauser, projektchef Tunnelbanan. Foto: Privat.

Den 18:e februari avgick den första pråmen från Blasieholmen på Norrmalm i Stockholm, lastad med så kallat entreprenadberg, alltså schaktmassor, från det pågående tunnelbanebygget. Destination: det nya stadsutvecklingsprojektet Norra Djurgårdsstaden.

– Vi har haft ett samarbete och försökt få till den här lösningen sedan 2018. Så det här känns jättebra, både miljömässigt och ekonomiskt för alla parter, säger Fredrik Bergman, genomförande projektchef på Norra Djurgårdsstaden.

Entreprenadberget är en restprodukt från bygg- och anläggningsarbetena kring tunnelbanans utbyggnad. Det är ett tioårigt jätteprojekt som kommer att förbinda Kungsträdgården med den nya stationen Sofia på söder och därifrån gå vidare åt två håll. Den ena linjen går mot Söderort och den andra mot Hammarby Sjöstad med slutstation Nacka.

Bygget genererar enorma mängder entreprenadberg som måste bort från platsen på något sätt. Samtidigt uppförs en ny stadsdel på Djurgården och den byggs delvis ut i vattnet. Där behövs ungefär samma mängd bergmaterial till infrastruktur och nya bostäder.

De olika myndigheterna som ansvarar för projekten började undersöka ifall det gick att kombinera de två behoven på ett miljöklokt sätt. Närheten till vattnet väckte tanken – kanske skulle man kunna frakta materialet med sjötransport?

I vanliga fall skulle man ha fraktat bort allt entreprenadberg från tunnelbanebygget, totalt närmare 600 000 ton under tre år, med lastbil. Det motsvarar cirka 50 000 lastbilstransporter genom Stockholms redan hårt belastade innerstad. Därefter hade det lagts på upplag.

– Ja, man hade kört det med lastbil långt utanför stan och sedan hade bergmassorna hamnat på upplag. Och där får det inte ligga för länge, då klassas det som avfall och ett annat regelverk kliver in, säger Fredrik Bergman.

– Dessutom hade ju behovet vid Norra Djurgårdsstaden funnits kvar och annat material skulle ha köpts in och fraktats dit. Så genom att nu återvinna berget sparas ytterligare 50 000 transporter genom stan!

Sjötransporten minskar vägslitage, sänker CO2-utsläpp och avlastar stadstrafiken. Foto: Privat.

Pråmen kan lasta material motsvarande ca 100 lastbilstransporter. Planen är att den kommer att köra sträckan av 8,5 km från Blasieholmen till Loudden två till fyra gånger i veckan under flera år framöver.

Stora delar av Stockholm ligger ju vid vatten. Kan man genomföra en sådan här lösning på fler ställen i framtiden?

– Ja, men ett antal hinder måste överbryggas. Det behövs tillgång till kajer och det blir bullerproblem. Det måste också finnas både en tillgång på material och en samtidig efterfrågan. Vidare är det ett antal organisationer som behöver samarbeta. Men det går absolut att göra!

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Pråm sparar in 100 000 lastbilstransporter

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig