Plattisen Mikael om firmabil på el – så funkar laddning i vardagen
I vissa delar av Stockholm kommer det i början på 2025 bli förbud för bensin- och dieseldrivet. Men hur funkar egentligen jobbvardagen när man samsas med alla andra om de laddstationer som finns? Vi tog ett snack med plattsättaren Mikael Hamberg om kökaos, kilowattuträkningar och minskade utgifter.
Eftersom Mikael Hamberg bor i ett hyreshus utan möjlighet att ladda i anslutning till lägenheten var laddningen en fråga som krävde en snabb lösning. Frågetecknet rätade dock ut sig snabbt. Samtidigt som han fick bilen installerades nämligen laddplatser några hundra meter från hans hem i södra Stockholm.
Alla har inte sådan tur. Sverige tillhör de sämsta EU-länderna när det gäller att nå de uppsatta laddpunktsmålen, enligt en rapport som M Sverige (tidigare Motormännen) gjort. Enligt analysen måste laddpunkterna öka i hela landet, men den procentuellt sett största bristen finns i Stockholm, Göteborg och Malmö. Enbart i Stockholm saknas det minst 13 000 stycken.
I stället för att åka till macken för att tanka diesel var det plötsligt dags att hitta platser där batteriet kan laddas.
– För mig har omställningen från en dieseldriven pickup till en eldriven lätt lastbil främst handlat om att hitta nya rutiner. I stället för att åka till macken för att tanka diesel var det plötsligt dags att hitta platser där batteriet kan laddas, berättar Mikael Hamberg.
Att han redan ”gått över” kan innebära en vinstlott då Stockholms stad nyligen deklarerat bensin- och dieselförbud i några områden. LÄS MER HÄR: ”Vi måste antagligen välja bort jobb”
I dag varvar Mikael långsammare laddning med snabbladdning efter behov. I början, när han precis hade fått bilen, använde han flera olika appar för att hitta laddstationer.
– Först hade jag Volkswagens egen app, men den var så strulig och laggade när jag svajpade runt. Sedan hittade jag Charge Finder, den funkade rätt så bra. Men när jag gjorde en lång resa med elbilen till Italien använde jag appen A Better Routeplanner. Den är användarvänlig.
Hur laddar du i dag?
– Att ha laddning där man bor är en förutsättning för att ha elbil. Jag ställer bilen nära hemmet på en offentlig laddplats med 11 kilowatt efter jobbet några timmar, sedan hämtar jag den på kvällen och parkerar den där jag bor. Jag laddar sällan över natten.
Hur ofta laddar du?
– När jag jobbar i Stockholm och inte kör några längre sträckor laddar jag en, två gånger i veckan. När jag kör längre sträckor laddar jag cirka fyra gånger per vecka. Oftast räcker 11 kilowatt. När batterikapaciteten är nere på 15 procent tar det drygt fem timmar att ladda batteriet till 80 procent.
Att ha laddning där man bor är en förutsättning.
Snabbladdning som alternativ kan vara en räddare i nöden när oförutsedda resor inträffar. Vissa månader snabbladdar Mikael Hamberg inte alls, medan han snabbladdar max en, två gånger andra månader vid Circle K, där det finns snabbladdare med 300 kilowatt.
– Snabbladdning kan till exempel behövas när någon ringer och jag är tvungen att åka ut på ett projekt utanför Stockholm för att göra en komplettering eller vara med på ett möte. Med den här bilen kommer jag upp i 188 kilowatt. Då går det fort att ladda. Från 20 upp till 60 procent tar cirka 10–15 minuter.
De gånger Mikael Hamberg behöver snabbladda laddar han aldrig fullt. Då tittar han på sträckan han ska köra och gör en avvägning för att se till att klara sig resten av dagen.
Så här lång tid tar det att ladda en elbil i genomsnitt med en batteristorlek på 60 kWh.
- 7,4 kWh (1-fas 32 A) cirka 8 timmar.
- 11 kWh, (3-fas 16A) cirka 5,5 timmar.
Snabbladdning?
Räknas från och med +50 kilowatt till störst effekt som ligger på cirka 350 kW. Med snabbladdare laddar du på mellan 20-45 minuter utifrån vilken effekt och batteristorlek din bil har.
När började du tänka på att skaffa elbil?
– Ända sedan folk kom körande i elbilar har jag varit intresserad och tänkt på en elbil som arbetsbil. Jag har sett de billigare asiatiska bilarna, men de attraherar inte mig. Jag har alltid kört Volkswagen.
Läs mer: Lätta lastbilar som går på el – här är de 8 mest sålda
För Mikael Hamberg innebar övergången från en dieseldriven till en eldriven firmabil också en stor ekonomisk vinst i både drivmedel och skatt.
– Jag spar 10 000–12 000 per månad när jag jämför driftkostnader, vägskatt och förmånsbeskattning mellan bilarna. Elen kostar cirka 800 kronor per månad när jag snabbladdar. Men en månad när jag inte snabbladdar klarar jag mig på 400 kronor.
Det mesta som rör elbilen är han nöjd med, men Mikael efterlyser fler laddpunkter. Han reagerar också på att det kan vara kö vid laddplatserna och att det ibland är svårt att veta vems tur det är att ladda.
– När det kommer bilar från olika håll och kön har växt till fyra till sex bilar eller mer blir det lätt kaos. Då skulle det behövas ett kösystem.
När det kommer bilar från olika håll och kön har växt till 4–6 bilar eller mer blir det lätt kaos.
Ett känt problem med eldrivna arbetsbilar är att ju mer du lastar och drar med släp, desto mer batteri drar de. Hur ser du på det?
– Jag har inte upplevt det som något problem. Men jag har inte dragit något släp med tung vikt, jag har däremot lastat 600 kilo flytspackel i bilen. Då märkte jag bara en marginell förlust på batteriet. Men då körde jag bilen i B-läget och fick tillbaka batterikraft genom regenerering när jag släppte på gasen i nerförsbackar.
Han resonerar också kring framtidens elbilsladdning och menar att det för hantverkare skulle vara smart om det skapades ett gemensamt utbytessystem för batterier.
– Det skulle vara smidigt att göra ett depåstopp där batterierna byttes ut mot fulladdade batterier på utvalda stationer.