Paus för miljözon i Stockholm – förslaget som oroar hantverkare
Sveriges enda miljözon klass 3 skulle bli verklighet i Stockholm. Men istället för att diesel- och bensinbilar stoppas tvingas nu miljözonen bromsa in.
Tanken var att Sveriges första miljözon klass 3 skulle införas i centrala Stockholm den 31 december i år. En åtgärd som kritiserats av flera hantverkare som Byggnadsarbetaren talat med.
– Vi måste antagligen välja bort jobb, sade bland annat hantverkaren Jonas Danielsson.
Den planerade miljözonen skulle innebära att inga bensin- och dieselbilar får köra på gatorna som ligger i vissa centrala delar av Stockholm. Men att området är hyfsat begränsat spelade inte någon roll, enligt Alexander Spalding, stensättare från Göteborg.
– Det här är ett exklusivt område där det finns mycket arbete och där det satsas mycket. Firmorna utanför Stockholm kommer inte att kunna vara med och räkna på de här jobben, sade han tidigare till Byggnadsarbetaren.
Arbetet pausas
Men nu sätts det käppar i bilhjulen för Stockholms rödgröna styre och deras målsättning att minska avgaserna i huvudstaden. I alla fall tillfälligt.
Länstyrelsen vill nämligen pausa arbetet med att införa miljözonen och istället granska beslutet innan det träder i kraft.
– Jag kan bara beklaga att den omställningen försenas. Nu behöver vi analysera hur vi bäst kan gå vidare för att miljözonen ska vara på plats så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd i Stockholms stad, i ett pressmeddelande.
Få de senaste byggnyheterna – direkt i din inbox! Prenumerera på ”Byggnadsarbetarens nyhetsbrev”.