info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Olycksbolaget efter kritiska rapporten: "Nu är vi medvetna om att saker måste förändras"

När Oceana skulle byggas tog Liseberg hjälp av ett av världens mest meriterade företag när det kommer till vattenparker och vattenrutschkanor. Men det saknades rutin på en viktig punkt: Elmuffsvetsning, arbetsmomentet som startade branden.

Olycksbolaget på Oceana förklarar

Liseberg hade direktupphandlat det kanadensiska bolaget Whitewater West Industries, som byggt mängder med vattenattraktioner runt om i världen.

LÄS ÄVEN: Detaljen som startade branden

Det var också det företaget som genomförde svetsarbetet med omledningsrören där branden startade, enligt Statens haverikommission. Arbetsledaren kom från Kanada och montörerna som skulle utföra jobbet kom i huvudsak från Polen.

Enligt Whitewater var tajt om tid för att hålla deadline, vilket gjorde att det slarvades med dokumentationen.

Olycksbolaget på Oceana förklarar
Una deBoer, Whitewater.

”Alla på plats slet hårt för att bli klara i tid och det resulterade i att dokumentationen tyvärr inte fick den uppmärksamhet den borde ha fått av flera parter, inklusive Whitewater”, skriver Una deBoer, presschef på Whitewater West till Byggnadsarbetaren.

LÄS ÄVEN: Ingen på olycksbolaget inloggad med ID06 

Även kunskapen om riskerna med elmuffsvetsning saknades, erkänner Whitewater. De har stor erfarenhet av förstärkt glasfiber men har aldrig använt elmuffsvetsning när deras produkter har installerats.

”Ingen av oss kände till dessa risker, nu är vi medvetna om att saker måste förändras. Det som är avgörande är att byggbranschen över hela världen lär sig av det som har upptäckts här och att vi delar dessa kunskaper”, skriver Onno Meeter, vd för Whitewater.

Tillverkat tusentals vattenrutschkanor tidigare

Han har aldrig varit med om något liknande det som inträffade i Göteborg förra året.

”Under våra 45 år – och tusentals levererade projekt – har vi inte varit med om att en olycka har inträffat som den tragiska Oceana-branden”.

Enligt Una deBoer har Whitewater anlitat en konsult som är expert på lokala byggregler, som ska ha löpande kontakt med Liseberg och NCC.

”Detta då vi stödjer återuppbyggnaden av Oceana”, skriver hon.

Hör Håkan Josefsson, utredningsledare på Statens haverikommision, om branden på Oceana: 


Få de senaste byggnyheterna – direkt i din inbox! Prenumerera på Byggnadsarbetarens nyhetsbrev.

Gå med i Byggnadsarbetarens Facebookgrupp ”Arbetsmiljö på bygget”

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Olycksbolaget efter kritiska rapporten: "Nu är vi medvetna om att saker måste förändras"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig