info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Efter skräckolyckorna – nu byggs motorkaparna om

Efter livsfarliga olyckor med motorkapar har flera tillverkare nu tagit fram nyheter. En av dem är en omedelbar broms om maskinen slår bakåt. ”Aldrig 100 procent säker”

Flera byggnadsarbetare har skadats livshotande då motorkapar fått bakåtkast och skurit dem i ansikte heller hals. De som skadats har både varit nybörjare och mycket erfarna byggnadsarbetare och vana användare av kaparna.

Efter olyckorna har krav rests på att tillverkarna ska komma med säkrare produkter. Det har gett flera resultat.

Läs också Kräver körkort för motorkapar: ”Rädd någon ska såga sig och dö”

Stihl är en av tillverkarna och lanserade förra året en ny maskin med en kapskivsbroms.

– Det är världens första motorkap med en broms vid bakåtkast. Får du en rörelse bakåt bromsar maskinen blixtsnabbt. Du får inte en farlig kaströrelse, säger Niclas Zetterberg, produktchef på Stihl.

Han säger att intresset för produkten är mycket stort, men påpekar att det fortfarande är en kraftfull maskin och att det gäller att arbeta på rätt sätt för att undvika skador.

– Det är viktigt med skyddsutrustning och att man vet vad man håller på med.

Också Hilti har tagit fram en ny maskin även den med en förbättrad säkerhetsfunktion.

Läs också Arbetsmiljöverket: ”Det kommer hända fler olyckor”

–  Vid årsskiftet lanserade vi en ny motorkap med förbättrad skivbroms, vilket gör att klingan stannar snabbare. Klingan bromsas när man släpper på gasen, säger Oscar Borgenhede, produktchef på Hilti.

Men även han betonar att rätt handhavande är viktigt för att hindra olyckor.

– Vi jobbar mycket på att utbilda användaren i både användandet av motorkap men också i riskbedömning, säger han.

En stor mängd har deltagit i utbildningen och även tillverkaren Husqvarna utbildar, hittills cirka 3 000 användare.
Flera företag har idag som krav att man ska genomgå utbildning för att få köra motorkap.

Tillverkaren Husqvarna har gjort flera åtgärder och testar just nu en ny teknisk lösning för motorkapar.

Läs också Motorkapen klöv Daniels ansikte: ”Det var värre än i en skräckfilm”

– Vi arbetar med ett flertal tekniska lösningar för att öka användarsäkerheten, varav en kommer att presenteras under året. Vi har börjat visa upp och testa den bland byggnadsarbetare, säger Mattias Holmdahl, produktchef för motorkapar hos Husqvarna.

Sedan 2018 har företaget infört ett nytt sätt att kapa vatten- och avloppsrör, där man sätter motorkapen i en fixtur så att den inte kan slå tillbaka. Dessutom har man tagit fram nya klingor, som bland annat varnar då klingan behöver bytas. Det finns även väggkapningssystem där man kan fästa maskinen i skenor i vägg eller golv.

De nya maskinerna och lösningarna har börjat nå arbetsplatserna.
Michael Hagenström är arbetsledare på Kretslopp och vatten, i Göteborgs stad som har samarbete med både Stihl och Husqvarna.

De kapar mycket rör i akuta situationer och gör även ombyggnader. De har genom åren använt ett stort antal olika motorkapar och har haft flera olyckor. Senast för två år sedan då en person fick ett bakåtkast och skar sig i halspulsådern. Han räddades genom en rådig rörläggare.

– Det är självklart bra att det sker förbättringar av maskinernas säkerhet. Vi har bytt ut alla våra maskiner, ett 30-tal, mot Stihls nya. Vi anser att den för närvarande är den som passar oss bäst och är säkrast, säger Michael Hagenström.

Läs också Fack och arbetsgivare i gemensam skrivelse om motorkapar: ”Arbetsmiljöverket måste vidta åtgärder så att maskinen blir säker”

Han varnar dock för en övertro på skyddsfunktionerna.

– Vi har använt den nya maskinen sedan i höstas och det har fungerat bra. Men man kan aldrig vara 100 procent säker.  Man får se bromsen som en extra säkerhet. Då vi försökt provocera fram ett litet kast har den stannat omedelbart. Men vi hanterar den med samma försiktighet som de gamla, säger han.

På Stihls nya maskin finns en möjlighet att dra klingskyddet längre bak än tidigare, för att det ska vara möjligt att komma åt lättare när man kapar. Michael Hagenström säger att det är en risk man måste vara uppmärksam på.

– Det blottar en större del av klingan och bygger på att bromsen verkligen funkar. Det kan vara en riskfaktor, säger han.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Efter skräckolyckorna – nu byggs motorkaparna om

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig