info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Ökade säkerhetskrav efter dödsolycka

Ingen ska behöva stå på ett borraggregat och köra det. Det kravet kommer från Sven Åkesson och Kjell Johansson, arbetsmiljöombudsmän på Seko, respektive Byggnads. Nyligen klämdes en borrarbetare ihjäl vid ett bygge på Norrortsleden, utanför Stockholm.

En sådan olycka hade inte behövt hända, menar de fackliga företrädarna.
– Det är ett stort säkerhetsproblem med förare som står på borraggregat och kör oskyddade och de har inget annat val. Som det är idag med vissa maskiner, måste de stå på maskinen för att kunna flytta den, säger Sven Åkesson.
Det vill han ändra på. Han har fått uppgifter om att det årligen händer uppskattningsvis mellan 20 och 30 olyckor och incidenter, där förare som står på borriggar tvingas hoppa av på grund av att riggarna tippar eller slår runt.

Det var just vad som hände vid den uppmärksammade dödsolyckan. Borrarbetaren stod på en borrigg under förflyttning. Plötsligt kom aggregatet i glidning mot bergväggen. Det stötte troligen på någon ojämnhet och tippade. Mannen klämdes mellan aggregatet och en jordvall. Borrarbetaren var medlem i Byggnads, men det var Seko som hade avtalet på arbetsplatsen.

Det finns olika typer av borraggregat. Vissa måste man stå på vid förflyttning, på andra finns hytter och på ytterligare andra används fjärrstyrning.
– Man borde komplettera alla borragregat med en fjärrstyrning så att man kan stå vid sidan och köra, säger Sven Åkesson.
Ett problem med maskinerna är också när man kör i sidled över ett berg. Då är det ofta svårt för maskinen att få fäste.
‑ Branschen måste se över den här frågan och tillverkarna måste utrusta maskinerna så att de är säkrare att förflytta. säger Kjell Johansson.

Dödsolyckan utanför Stockholm ledde till ett möte mellan Seko, Byggnads, entreprenören Vägverket och Bergsprängarentreprenörernas förening, BEF.
– Vi diskuterade dels olyckan och dels hanteringen av borriggar generellt, säger Kjell Johansson.
– Vi vill se hur man kan att höja säkerheten på den här typen av arbetsplatser.
Gruppen kommer att träffas vid flera tillfällen. I juni kommer också tillverkare att bjudas in till ett möte.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Ökade säkerhetskrav efter dödsolycka

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig