Oceana: Ingen på olycksbolaget inloggad med ID06: "Visar att NCC inte har koll"
Bara 10 av 20 anställda på det kanadensiska bolaget Whitewaters, som utförde elmuffsvetsningen, hade genomgått NCC:s kravutbildning för att vara på Oceana-bygget. Dessutom var ingen av bolagets anställda inloggade med ID06 under olycksdagen, enligt rapporten från Statens Haverikommission. När NCC räknade in personal efter branden stämde inte siffrorna.

Strax efter klockan tio den 12 februari 2024 märktes de första tecknen på att allt inte stod rätt till på bygget av Oceana. Det började komma ut rök från en av vattenrutschbanorna, och bara några minuter senare utvecklades en fullskalig brand som snabbt ledde till en stor brandgasexplosion. En anställd omkom.
LÄS ÄVEN: Detaljen som startade Oceanabranden
Anledningen till branden var en misslyckad elmuffsvetsning. Ett moment med stora brandrisker. Anmärkningsvärt är dock att varken NCC eller Liseberg kände till riskerna, enligt Statens haverikommission som utrett brandförloppet.
– Någon riskbedömning gjordes aldrig. Inte heller Liseberg eller NCC kände till brandrisken, och den blev därför okänd på arbetsplatsen, säger Håkan Josefsson, utredningsledare på Statens haverikommission.
Ingen utbildning och inga ID06
Men kritiken tar inte slut där. Enligt haverikommissions slutrapport saknade hälften av det ansvariga företaget Whitewaters personal den introduktionsutbildning som NCC kräver för att få vistas på bygget, ”Safe Construction Training”. Bolaget var en så kallad sidoentreprenör som Liseberg tagit in.
Bara 10 av Whitewaters totalt 20 arbetare hade genomgått ”Safe Construction Training”. Och på själva olycksdagen, 12 februari 2024, hade bara två av sju personer som befann sig på plats rätt utbildning och introduktion.
Dessutom var ingen av olycksbolagets anställda inloggade med ID06 trots att det enligt NCC:s ordnings- och skyddsregler krävdes en giltig ID-handling och att man skulle bära ID06-kort synligt.
”Av uppgifter i NCC:s inloggningssystem framgår att ingen av personalen från Whitewater var inloggad eller registrerad i ID06 på olycksdagen eller under den period då arbetena med omledningsrören genomförts”, skriver Statens haverikommission.
Hör Håkan Josefsson, utredningsledare i klippet här nedan:
Fattades inloggad personal
När så branden inträffat och totalentreprenören NCC skulle räkna in personer på plats fick man det till 144 personer. Men… ”av dessa var 110 personer inloggade enligt rutinen i ordnings- och skyddsreglerna. 20 personer hade enbart använt sitt ID06-kort vid grinden för att få tillgång till byggarbetsplatsen”. Men 14 av de inräknade var varken inloggade eller hade använt kortläsare vid grind och det har dessutom framkommit att det var ännu mer personal på plats än de 144 kontrollräknade.
Kim Söderström, Byggnads ordförande, är inte överraskad.
– Detta visar bara att NCC inte har koll på sina egna arbetsplatser, säger han.
Att så många i personalen inte varit inloggad samt inte genomgått NCC:s utbildningskrav är enligt Kim Söderström ytterligare ett bevis på hur dålig koll det är på svenska byggen idag.
– Den här oredan dyker upp gång på gång.
”Förtydliga rutiner”
I rapporten som Statens haverikommission släppte under torsdagen lyfts det bland annat fram vilka åtgärder NCC har vidtagit efter branden. Några exempel:
- Förtydligande i befintlig rutin för skyddsronder avseende ID06.
- Uppdaterade rutiner för riktade skyddsronder.
- Säkerställt kontrollen och efterlevnaden av tillträdesskyddet till arbetsplatsen.
Det framkommer också att bygget fått kritik tidigare för att personal inte varit inloggad på arbetsplatsen.
”Inte på uppdrag av NCC”
Byggnadsarbetaren har ställt flera frågor till NCC, men får följande skriftliga kommentar från Niklas Sparw, affärsområdeschef NCC Building Sweden.
”Det är bra att Statens haverikommission nu fastslagit att branden startade när en vattenattraktionsleverantör, som inte arbetade på uppdrag av NCC, utförde ett arbetsmoment på ett felaktigt sätt. Alla aktörer ansvarar för sitt eget systematiska arbetsmiljöarbete, det gäller även vattenattraktionsleverantören”.
Statens haverikommissions rekommendation till storbolaget efter den inträffade branden är att ”vidta åtgärder för att i sin roll som totalentreprenör stärka kontrollen och uppföljningen av efterlevnaden av fastställda regler och rutiner om säkerhet”.
Få de senaste byggnyheterna – direkt i din inbox! Prenumerera på Byggnadsarbetarens nyhetsbrev.
Gå med i Byggnadsarbetarens nya Facebook-grupp ”Arbetsmiljö på bygget” och få nyheterna i ditt Facebookflöde.