info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Nya smällen för Förbifart Stockholm – kan bli 12 miljarder dyrare

Nu är det dags igen. Förbifart Stockholm beräknas bli dyrare än beräknat. Och det är ingen liten kostnadsökning det handlar om den här gången.

Ny miljardnota för Förbifart Stockholm
Dyr – dyrare – Förbifart Stockholm. Foto: Pressbild Trafikverket

Det är inte första gången prislappen höjs.

  • 2019 rapporterades det om en ökning på 3,3 miljarder kronor – till totalt 37,7 miljarder kronor.
  • 2021 kom en ny prognos: 41,7 miljarder kronor.
  • 2024, 25/1 är det dags igen. Trafikverkets beräknar kostnaden till mellan 51,0–53,5 miljarder kronor, alltså närmare 12 miljarder kronor dyrare än beräkningarna 2021 om det vill sig illa.

De ökade kostnaderna kopplas delvis till hävningen av kontraktet med en tidigare entreprenör, som Trafikverket ansåg ha stora brister i sitt arbetsmiljöarbete.

– En säker arbetsmiljö är en av våra viktigaste frågor och allvarliga brister krävde ett byte av entreprenör. Utveckling i omvärlden har påverkat kostnadsutvecklingen. Därför justerar vi prognosen, säger Trafikverkets projektchef Camilla Magnusson i ett pressmeddelande.

LÄS ÄVEN: Trafikverket – årets sämsta bygge

Förbifarten samhällsekonomiskt lönsam

När kontraktet hävdes flyttades även datumet fram för när hela Förbifart Stockholm skulle bli klar, från 2026 till 2030. Det sägs också vara en anledning till att kostnaderna skenar iväg.

– I det läge projektet befinner sig är det ofta tiden som styr kostnaderna. Därför arbetar vi hela tiden med att säkra tidplanen för att hålla nere totalkostnaden. Projektet är trots förändringen fortsatt samhällsekonomiskt lönsamt, säger Camilla Magnusson.

Få de senaste byggnyheterna – direkt i din mail! Prenumerera på ”Byggnadsarbetarens nyhetsbrev”.

Förbifart Stockholm
  • Ett av Sveriges största infrastrukturprojekt.
  • En sexfilig motorvägstunneln som binder ihop norra och södra Stockholm
  • Byggs i ett 20-tal större entreprenader.
  • Planeras vara klar och öppna för trafik 2030.
Ökade kostnader i procent
  • Ökade kostnader tunnel Lovö: 41 %
  • Ökade driftkostnader anläggning från 2026-2030: 25 %
  • Ändringar i kontrakt och nya beställningar: 21 %
  • Bedömd riskreserv: 13 %

Källa: Trafikverket

Michael Toll, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Nya smällen för Förbifart Stockholm – kan bli 12 miljarder dyrare

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig