info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Ny teknik: tunnel sänks ner i fjärden mitt i Stockholm

Nu sänker Trafikverket en 20 000 ton tung tunnel, rakt ner i Riddarfjärden mitt i Stockholm. Dykare och tunnelexperter arbetar på land och i vattnet med att få pendeltågstunneln på plats.

Ett internationellt team med dykare och tunnelexperter arbetar på land och i vattnet med att ansluta tunneldelen till berget. Arbetet började klockan sju i morse.
Den 100 meter långa tunneldelen är den första av tre som ska ned på botten och sedan ligga där i minst 120 år, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande.
– Det här är något av det mest komplicerade jag har varit med om, ett enastående projekt, säger Kjell-Åke Averstad, projektchef för Trafikverkets projekt Citybanan.

Från det att vatten börjar pumpas in i tunneldelen tar det cirka 3-4 timmar till dess att den är under ytan. Det kan ta längre tid eller gå fortare – arbetet är mycket komplicerat och många faktorer spelar in. Därefter tar det ungefär en vecka innan allt arbete under vattnet är färdigt och tunneldelen är ansluten till berget.
Citybanans sex kilometer långa pendeltågstunnel går mestadels i berg, men längs vissa partier ligger berget för djupt under vattnet för att Citybanan ska kunna gå i en bergtunnel. Lösningen är en 300 meter lång betongtunnel som byggs på ytan och sedan sänks ned i Riddarfjärden.

Tunneln i Riddarfjärden består av tre separata delar som sänks på plats under våren och sommaren 2013. Varje del är 100 meter lång, 20 meter bred och 10 meter hög.
När de tre delarna är på plats under vattnet monteras de ihop, mellanväggarna tas ut och tunneln gjuts ihop. Pendeltågen kommer att rulla i tunneln under vattnet när Citybanan öppnar 2017.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Ny teknik: tunnel sänks ner i fjärden mitt i Stockholm

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig