info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Motorkapsolyckan: "Han kände inte till riskerna"

Praktikanten skadades för livet av en motorkap. Nu kritiserar Arbetsmiljöverket att han inte fått instruktioner och handledning och vill skärpa skyddet på motorkapar, samt införa körkort för maskinerna.

Motorkapen klöv Juris Keinus käke i en olycka den 26 januari 2016. Kapen fastnade, fick ett bakåtkast och skar hans haka från näsan till halsen. Olyckan hände på ED Byggs arbetsplats i Norrköping, där han var vuxenpraktikant från en skola där han studerade till snickare. Arbetsmiljöverket är nu klar med en djupstudie om olyckan, där målet varit att undersöka hur den kunde hända och komma med förslag till hur liknande olyckor ska hindras. Flera saker kan ha spelat in vid olyckan som hände då han kapade kantsten.

”Kände inte till riskerna”

Torbjörn Olsson arbetsmiljöinspektör och en av utredarna är kritisk till att företaget och skolan, lämnat praktikanten vind för våg med en farlig maskin. Han fick varken instruktioner, utbildning eller handledning.
-Han kände inte till riskerna med maskinen och hade man riskbedömt och tagit uppgiften på allvar hade en så oerfaren kille antagligen inte fått arbeta med motorkapen, säger han.
Sågklingan på den motorkap som användes hade tre skadade tänder. En teori är att detta gjorde att maskinen nöp och fick ett bakåtkast.
-Det kan vara en trolig orsak till olyckan men vi vet att det hänt väldigt många andra liknande olyckor med motorkapar där tänderna varit hela. Dessutom vet vi att kapningen i det här fallet gjordes på fel sätt, säger Torbjörn Olsson.

Läs mer om olyckan:
Snabb framgång som kostat
Inga åtal efter byggolyckor
Begär prövning av åklagarbeslut

Körkort för motorkap

Ett stort antal olyckor har hänt med motorkapar de senaste året och utredarna lägger flera förslag till hur man kan få ner olyckstalen. Det krävs en skärpning av såväl handhavande, som regler och maskinernas säkerhet, anser de.
Här är några av förslagen:

  • att det införs krav på körkort, praktisk och teoretisk utbildning, för dem som ska arbeta med motorkapar.
  • att Arbetsmiljöverket ska starta ett marknadskontrollärende då det gäller motorkapar och undersöka om man på EU-nivå kan driva på så att maskinernas säkerhet förbättras.
  • att en ny föreskrift för handhållna maskiner tas fram med regler för hanteringen och vilka krav som ska ställas på instruktioner och utbildning.
  • att Arbetsmiljöverket gör en landsomfattande inspektionsinsats och granskar hanteringen av motorkapar på arbetsplatser och hos uthyrare, speciellt då det gäller riskbedömning, introduktion och instruktioner.

Läs Byggnadsarbetarens granskning om motorkapar:
”Ett livsfarligt jobbuppdrag”
Lista: De allvarliga olyckorna med motorkapar
Inget förbud mot motorkaparna
Tillverkarna satsar på utbildning

Saknar kastskydd

Vid olyckan i Norrköping användes en maskin från Hilti, men andra fabrikat har varit inblandade i liknande olyckor.
-Tillverkarna hänvisar till att de följer reglerna men något är fel eftersom det händer olyckor. Ett problem är att om man sågar på fel sätt, kan skyddet åka skyddet upp och klingan friläggs. Det borde man göra något åt, säger Torbjörn Olsson.
Utredarna pekar också på att maskinen saknar kastskydd och att det saknar motorbroms så att skivan fortsätter rotera efter att man släppt gasreglaget.

”Farliga maskiner”

På maskinerna finns risksymboler och i bruksanvisningar finns utförligare instruktioner om hur man ska jobba säkert. Men problemet är att bruksanvisningarna ofta inte når byggnadsarbetarna.
-Detta är stora och farliga maskiner, 15-16 kilo tunga. Arbetsgivarna måste se till att de här jobben riskbedöms och att de som ska göra jobbet får rätt instruktioner, säger Torbjörn Olsson.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Motorkapsolyckan: "Han kände inte till riskerna"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig