Maskinentreprenörerna om regeringens förslag: "För lite och för sent"
En tillfälligt sänkning av skatten på diesel och bensin. I måndags presenterade finansministern förslag för dem som drabbats av höga bränslekostnader. Men Maskinentreprenörerna som larmat om kris i branschen är inte nöjda: ”Läget är akut. Detta är för lite och för sent.”
Maskinentreprenörernas har startat ett upprop kallat ”Nu ställer vi maskinerna”. Ett upprop som 2 200 maskinentreprenörer har skrivit under då man menar att man i många fall inte når lönsamhet längre på grund av drivmedelspriserna.
– Sveriges maskinentreprenörers överlevnad står på spel. Det är dags för finansministern att gå från ord till handling. Sveriges bränsleskatter måste sänkas med omedelbar verkan, säger vd Anders Robertsson.
Ett av företagen som undertecknat uppropet är Rolf Johanssons Schakt & Transport AB, i Tingsryds kommun. Birgitta Johansson är delägare i företaget som har sju anställda och verksamhet inom väg, underhåll och bygg.
– Vi startade 1977 och har överlevt flera lågkonjunkturer och kriser i samhället, men det här är värre än något vi tidigare sett, säger hon.
Under måndagen presenterade finansminister Mikael Damberg, regeringens paket som på olika sätt ska kompensera hushållen för skenande kostnader.
Regeringen vill införa en tillfällig sänkning av skatt på diesel och bensin med 1,30 kronor per liter från första juni. Detta ska gälla till 31 oktober. Sedan tidigare finns ett beslut om att sänka skatten med 50 öre.
En annan åtgärd som påverkar maskinentreprenörerna är bland annat att reduktionsplikten pausas på dagens nivåer. Denna plikt innebär att leverantören har en skyldighet att blanda upp drivmedel med biobränslen vilket i dagsläget ökar kostnaderna.
Jörgen Eriksson är kommunikations- och opinionschef på Maskinentreprenörerna.
Vad anser ni om regeringens förslag?
– Det är för lite och för sent. Sänkningen av drivmedelsskatten införs första juni. Men vi har medlemmar som knappt klarar av att betala bränslekostnaderna ett par månader till. Detta paket är främst inriktat för att kompensera mot hushållen. Våra volymer av drivmedel är långt mycket större.
Vad hade behövts, tycker ni?
– Det hade behövts en större och snabbare sänkning av skatten på drivmedel. Vi hade hoppats på en akut sänkning av skatten med fem kronor per liter istället för 1,30, säger Jörgen Eriksson.
Maskinentreprenörerna anser också att det behövts en halvering av reduktionsplikten.
– Utöver Rysslandskrisens så finns det alldeles för lite biodrivmedel vilket ökar priserna, säger han.
Maskinentreprenörerna tycker dock att det finns positiva inslag bland förslagen. Däribland att det blir en paus av BNP-indexering av drivmedelsskatterna. En annan sak är regeringens mål att Sverige ska öka den inhemska produktionen av biodrivmedel.