Lärlingskampanj på arabiska lockar: ”Stor potential”
Branschen vänder sig till nya grupper för att utbilda fler inom bygg och anläggning – och responsen har på kort tid varit massiv.
Bygg- och anläggningsbranschen skriker efter kompetent personal, samtidigt som stora grupper går arbetslösa eller är ovetande om att det finns lärlingsplatser och att det råder arbetskraftsbrist.
På uppdrag av projektet ”Nubyggare” har arabiskspråkiga Malmöbaserade nyhetsplattformen Aktarr tagit fram en informationskampanj om byggbranschens behov. Förra veckan lanserade Aktarr en video och efter bara ett dygn hade 1 400 personer anmält sitt intresse för att få veta mer om de särskilda satsningar som finns.
– Målet med den här första kampanjen var egentligen bara att se om det finns något intresse för byggbranschen inom vår målgrupp. Vi hade inte räknat med en så överväldigande respons, säger Kotada Yonus, grundare av Aktarr, till Aftonbladet, och fortsätter:
– Det känns bra att både den privata och offentliga sektorn äntligen börjar inse vilken potential som faktiskt finns inom den här gruppen, både socialt och ekonomiskt.
Nubyggare är ett samverkansprojekt mellan bygg- och anläggningsbranschens parter (Byggnads, Seko, Sveriges Byggindustrier och Maskinentreprenörerna) och Arbetsförmedlingen där yrkesintroduktionsanställning, en subventionerad form av lärlingsanställning, lyfts fram tillsammans med YO-praktik, yrkesorienteringspraktik. Helt oerfarna lärlingar får som yrkesintroduktionsanställda enligt avtalet mellan fack och arbetsgivare 65 procent av lönen.
Byggnads välkomnar att så många från det arabiska communityt visar intresse och menar att samarbetet med Aktarr gör att man når en grupp som branschen tidigare inte har nått.
– Det känns jättekul. Vi behöver fler händer som kan bygga landet på schyssta villkor. Att det finns människor i Sverige med byggerfarenhet som går arbetslösa eller jobbar med annat är ett slöseri för samhället, säger Byggnads ordförande Johan Lindholm till Aftonbladet.