info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Kultbilsmekande rörmokaren om franska favoriten

Man ska inte göra det för lätt för sig i garaget. Det är i alla fall pensionerade rörmokaren Sverker Erikssons filosofi. Nu har han gjort en rejäl ombyggnad av sin kultiga Citroën Dyane.

Sverker i sin ombyggda Citroën. Foto: Sverker Eriksson

Sverker Eriksson från Forsheda har alltid varit intresserad av bilar och Värnamo Nyheter har tidigare uppmärksammat hans mekartalanger. Men det är inte vilka bilar som helst som Sverker tar sig an. Tidigt var det ett speciellt märke han fick upp ögonen för.

– Jag fastnade för Citroën redan i lumpen. Jag hade först en 2CV och renoverade sedan en padda i början av 90-talet.

Läs också Svetsaren och isoleraren Mattias succé i Svenska rallyt: "En vinnarskalle"

”Padda” är smeknamn för den klassiska Citroënmodellen DS. Men den senaste skapelsen som rullat ut ur Sverkers garage är smått unik. Han har tagit en Citroën Dyane och modifierat den rejält.

– Jag har gått igenom hela bilen och bytt lager och sånt, och sedan har jag bytt till en kaross från ett företag i Holland som heter Burton. Det är den första som jag vet som är registrerad i Sverige.

Sverker behövde något att göra efter pensionen och den gamla karossen var rostig, så det blev ett lyckat projekt.

– Jag har gjort det mesta själv, men jag har haft hjälp med blästring och en kompis har varit med ibland.

Mekandet har fått gå i sitt eget tempo, där Sverker varvat att hänga över huven med tv-tittande. Och nu när bilen är klar att köra blir det ingen stressfart i trafiken heller.

Läs också "Det är inte sund konkurrens"

– Det går att ligga i 90–100 km/h med den, jag har inte direkt testat hur fort den går. Men det bästa är att hålla 60–70, då åker man behagligast.

Medlemmar i Citroënklubben provsitter.

Varför fastnade du för Citroën?

– Jag tyckte att det var en intressant bil, just för att många tycker att den är svår att meka med. Så jag ville testa att leka med den.

Blir det mer mekande nu framöver?

– Javisst. Jag håller på med en till nu, får se vad det blir av det. Det är en Dyane nu också, en som är krockad.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Kultbilsmekande rörmokaren om franska favoriten

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig