Kör mycket utan viloregler – nu ska säkerheten studeras
Ny forskning ska studera säkerhet och arbetsmiljö i hantverkarbilar. Checklistor ska ge säkrare bilar och jobb.

Byggnadsarbetare, installatörer och hemtjänstpersonal kör mycket i tjänsten utan att vara yrkeschaufförer.
– De kör otroligt mycket utan att falla under kör- och vilotidsregler. De förekommer ganska ofta i olycksstatistiken och vi vet att krockprov som gjorts av bristfällig förankring av last visar att det kan bli allvarliga konsekvenser, säger forskaren Anna Anund på trafikforskningsinstitutet VTI.
I studien ska byggnadsarbetare och installatörer delta, vars fordon utrustas med ett gps-loggningssystem och en dagbok. Foton ska visa hur lasten förankras. Nästa del är en webbenkät bland 1 000 personer, förare och chefer. Sista delen är djupintervjuer.
– Jag tror ingen i dag har full koll på byggnadsarbetarnas olyckor. Vi vill veta vilka som är de största riskerna och vilket riskmedvetande de har, säger Anna Anund.

Ulf Kvarnström, arbetsmiljömbudsman på Byggnads, hörde om olyckstalen och riskerna med skåpbilar på en konferens där Trafikverket och Arbetsmiljöverket varnade för farorna.
– Jag blev chockad över dödstalen i hantverkarbilar. Det var okänt, säger han.
Nu tas checklistor fram som ska bli en hjälp. De ska senare publiceras på Prevents webbplats. En ska omfatta säkerheten i bilen, den andra förarens kunskap och utbildning.
Bakom står flera arbetsgivar- och arbetstagarorganisationer, däribland Byggnads och Installatörsföretagen.
Läs mer:
En rullande dödsfälla – så måste säkerheten i hantverkarbilar bli bättre