Komplicerad utredning om rasolyckan i Ludvika
Vid olyckan i Ludvika den 13 juli brast broformen mitt under gjutning och tolv personer skadades. Det är en av de svåraste olyckorna under 2000-talet.
Arbetsmiljöverket håller nu på att utreda olyckan och kammaråklagare Charlotta Tanner har inlett en förundersökning om misstänkt arbetsmiljöbrott.
Använt fel material i ställningen
– Nu jobbar vi med att fastställa vad som har orsakat raset, säger hon. Den första tekniska undersökningen är genomförd och nu arbetar man med flera olika teorier om hur olyckan kan ha gått till. Teorierna handlar om att man kan ha använt fel material i ställningen, byggt den på ett felaktigt sätt eller att ritningen kan ha varit felaktig osv.
Är det en svår utredning?
– Det är en teknisk komplicerad utredning, eftersom det är så många parametrar. En komplikation är att det är många bolag inblandade och varje bolag kan en liten del av ansvaret. Då kan det bli svårt. Men det är ett väldigt viktigt ärende och det är många som är drabbade, säger Charlotta Tanner, kammaråklagare på riksenheten för miljö- och arbetsmiljömål.
Utredningen kommer att ta tid
Tolv personer skadades vid olyckan, sex av dem allvarligt, med krosskläm och traumaskador, enligt landstinget i Dalarna. De flesta som skadades arbetade för ett polskt företag.
När kommer utredningen att vara klar?
– Det är jättesvårt att säga. Det kommer att ta tid. Vi kommer att behöva hjälp från Polen för att höra de målsäganden som är bosatta i Polen. Min erfarenhet är att det aldrig brukar ta mindre än ett halvår. Jag utesluter inte att det tar ett år, men det är svår att säga exakt hur lång tid den tar, säger Charlotta Tanner.