Klartecken för Citybanan
Planeringen av banan har pågått i många år. Genom att avslå överklaganden mot planerna, gav regeringen sitt godkännande för att banan byggs som beräknat.
På Banverket är man nu nöjda med att järnvägsplanen godkänts.
– De byggarbeten som hittills gjorts har varit förberedande. Men med dagens beslut kan vi börja med de stora arbetena som själva järnvägen, stationerna och tunneln. Detta är viktigt för vår tidplan och budget i stort, så att vi kan vara klara med Citybanan 2017, säger Citybanans projektchef Kjell-Åke Averstad.
Idag finns två järnvägsspår genom centrala Stockholm som all trafik måste samsas om- pendeltåg, regionaltåg, fjärrtåg och godståg. Detta är lett till förseningar. Den nya Citybanan som ska byggas är en cirka sex kilometer lång tunnel med två järnvägsspår för pendeltåg under centrala Stockholm. Två nya underjordiska stationer ska byggas, en i city och en vid Odenplan. Med Citybanans två nya spår fördubblas kapaciteten för tågtrafiken.