Jocke om första eldrivna asfaltläggaren: "Råstark"
Tyst, helt vibrationsfri och råstark. Betyget för den eldrivna asfaltsläggaren blir högt.
Den här veckan testade ett av Skanskas läggarlag i Örnsköldsvik Sveriges första eldrivna asfaltläggare.
Maskinen är en elektrifierad stadsläggare med arbetsbredd från 70 till 410 cm.
Frågan man ställer sig, hur var den att köra?
– Helt otrolig. Jag var ganska kritisk innan men den går inte att jämföra med de maskiner vi vanligtvis kör, säger Jocke Nordenberg som var en av de första i Skandinavien att ratta den nya maskinen.
En av de bästa egenskaperna var enligt honom att den knappt skapade några vibrationer.
– Jag har inte tänkt på att det vibrerar så mycket från vår vanliga dieseldrivna maskin. Men det var en enorm skillnad. Jag har problem med vita fingrar men nu märkte jag ingenting.
Den är råstark!
Två andra fördelar var ljudet och temperaturen.
– Det var mycket tyst, inga avgaser och det fanns ingen spillvärme från kylaren. Mycket som jag tidigare trott var värme från asfalten i tråget kommer egentligen från motorpaketet. Det var betydligt gemytligare uppe på bryggan.
Finns det något negativt?
– Det låter konstigt, men jag kan inte komma på en enda sak. Man hade kunnat tro att de snålat in på lite grejer. Men det är snarare tvärtom. Det är samma kilowatteffekt som på den vanliga, men den här blir starkare eftersom det inte finns någon generator som snor ström. Får jag välja kör jag den här alla dagar i veckan, den är råstark!
Maskinen kan laddas upp på cirka 60 minuter.
– Att få en timmes lunchrast hade man inte tackat nej till så det är bara positivt. Vanligtvis ska allt bara gå på rus, säger Jocke.
Var det någon skillnad på slutresultatet?
– Nej, det var ingen som helst skillnad i utläggningen.
Just nu finns det två exemplar av maskinen som testas i Skandinavien. Fler eldrivna maskiner väntas kunna komma ut på marknaden under nästa år.
Få de senaste byggnyheterna – direkt i din mail! Prenumerera på ”Byggnadsarbetarens nyhetsbrev”.