Jobbig kund? Så tacklar du "Snåljåpen" och "Experten"
Har du någon gång svurit över besvärliga kunder? Du kan andas ut, nu finns det hjälp att få.
Det är Beijer Byggmaterial som tagit fram boken ”Bygga för idioter”. Företaget vill lyfta frågan varför så många kritiserar byggnadsarbetare och menar att de får ta ”oskälig kritik i sin yrkesvardag, där deras yrkeskompetens inte respekteras eller tas på allvar”.
– Hantverkare används alltför ofta slentrianmässigt som slagpåsar, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial
I boken finns det exempel på tretton olika kundtyper som kan dyka upp under arbetsdagen på bygget. Där finns bland annat ”Experten”, ”Bevakaren” och ”Pratkvarnen”. Alla gör sitt bästa för att sabotera dagen för hantverkaren. Då är det lätt att humöret sviktar och att arbetet och relationen till kunden inte flyter på som det är tänkt. Till varje kundtyp finns det även historier från verkligheten där vanliga byggare berättar om vad de har upplevt. Och till slut goda råd om hur man som byggnadsarbetare ska bemöta de olika kundtyperna på bästa sätt.
– Vi vill visa hur man på ett enkelt sätt kan undvika eller lösa situationerna. På så vis kan Beijer bidra till att skapa lösningar mellan hantverkare och deras kunder och i slutändan skapa ett bättre byggklimat i Sverige, säger Geir Thomas Fossum.
En av kundtyperna som det berättas om är ”Snåljåpen” som i boken beskrivs så här. ”Det är stor risk att Snåljåpen sätter sig i sin rostiga Toyota och kör land och rike runt för att hitta det billigaste byggmaterialet. Kvalitet struntar han helt i, ända tills du har monterat hans vinda plankor och fuktiga gipsskivor. Då är det du som får skulden”.
Hur ska då ”Snåljåpen” bemötas för att jobbet ska bli så lindrigt som möjligt? Jo med ord som rabatt, procent, erbjudande och avdrag. Det är ord som Snåljåpen vill höra och som uppfattas som om att ni är på samma sida. Ni är båda personer som anser att sparsamhet är en dygd. Men avstå kaffet hos ”Snåljåpen”. Varje utspädd kopp kaffe kommer att dras från din faktura.