Jobbade ingenting – fakturerade för 8 000
Familjen ville renovera lägenheten, men blev misstänksam och ångrade sig. Notan gick ändå på 8 600 kronor.
Det började bra. Familjen skulle renovera lägenheten i en förort utanför Stockholm och hade kontaktat ett lokalt byggföretag, specialiserat på renovering av kök och badrum. Företagets ägare kom på besök och familjen berättade om sina önskemål.
Efter ett tag återkom byggföretaget med en offert. Familjen var inte nöjd med offerten och gav en del synpunkter. Företagsägaren lovade att ändra dessa punkter i avtalet.
Men när avtalet väl kom var inget ändrat. Familjen bestämde sig då för att bryta kontakten med företaget: ”Vi ansåg att detta inte var professionellt eller seriöst och meddelade att vi önskade avvakta med den tilltänkta renoveringen”, skriver man i en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden.
Men sedan kom kallduschen. Renoveringsföretaget skickade ändå en faktura på 8 600 kronor till familjen. Det som faktureras är ”arbetskostnad, resekostnad, bil- och parkeringskostnad samt fakturaavgift i samband med iordningställande av offert och avtal.”
Enligt familjen fanns varken någon överenskommelse eller avtal om detta.