info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

"Jag blir mörkrädd"

Olyckorna och tillbuden vid Citybanan är oacceptabelt många, anser Byggnads ordförande Johan Lindholm. -Jag blir alldeles mörkrädd, säger han i en kommentar.

Fem personer har hittills dött i samband med byggandet av Citybanan i Stockholm.
Men olyckorna och tillbuden har varit så många och i flera fall så allvarliga, att bara tillfälligheter gjort att inte fler personer förlorat livet. Det visar en granskning Byggnadsarbetaren gjort.
-Det är helt oacceptabelt och visar återigen de stora problemen i byggbranschen, där människor i värsta fall får sätta livet till. Hade det här handlat om någon annan yrkesgrupp än byggnadsarbetare hade det varit en kriskommission igång för länge sedan, säger Byggnads Johan Lindholm.

Måste minska

Sedan januari 2008 och till och med sista juli i år har 280 olyckor av olika slag inträffat i samband med byggandet av Citybanan. 88 av dem har lett till minst en dags sjukfrånvaro. Till det kommer 480 tillbud.
Johan Lindholm anser att olyckstalen snabbt måste ner. Han konstaterar att tillfälligheter kan avgöra om en olycka leder till allvarliga skador.
– Nu måste man agera för att få ner olyckstalen. Det gäller både beställare och entreprenörer, säger han.Johan Lindholm tycker att åtgärder behövs både på kort och lång sikt. Han tror att ett problem är att det är dålig koll långt ut i kedjorna bland underentreprenörer. Bland annat vill Byggnads i huvudentreprenörsansvar i byggbranschen, där huvudentreprenören har ett större ansvar än idag för de entreprenörer man anlitar.

Förebygga risker

Björn Samuelson, arbetsmiljöexpert på Sveriges Byggindustrier säger att han inte är tillräckligt insatt i hur det fungerar på Citybanan, för att ge en rättvisande kommentar om antalet olyckor där.
– Jag vet att det är ett projekt med många faror och då måste man förebygga risker. Men det kan också vara så att man är bra på att rapportera när något händer. Hela branschen behöver generellt sett bli bättre på att förebygga tillbud och olyckor, säger han.
Citybanan hade fram till juli i år en olycksfrekvens som ligger på 14,9 olyckor per miljon arbetade timmar. Björn Samuelson säger att det ligger nära andra liknande anläggningsprojekt, med tunnlar och järnväg. 2011 var motsvarande siffra 14,4 och 2012 var den 10.
-Men antalet dödsolyckor på Citybanan gör ju att man höjer på ögonbrynen, säger han.
I hela bygg- och anläggningsbranschen är olyckstalen lägre. De var 6,3 olyckor per miljon arbetade timmar förra året, enligt Björn Samuelson.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: "Jag blir mörkrädd"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig