"Inte bara frågan om mer betalt"
Du har sagt att det är livsfarligt att sätta en kranförare eller maskinförare i ett ackordslag. Hur menar du?
– Själva grunden för ett ackord är att jobbet ska gå snabbare, det är ju så det betalas. Det står ofta i motsättning till säkerhet och kvalité. Att sätta förare till stora, riskfyllda, maskiner i ett tidspressat ackordslag innebär ett stort grupptryck, alla vill väl ha högre lön.
På vår hemsida kommenterar maskinförarna att de redan kör för fullt, för att passa ackordslagens takt. Så vad skulle förändringen bli, mer än lite mer betalt för jobbet?
– Det är inte bara frågan om lite mer betalt. Maskinföraren kan fortfarande sätta en del villkor för han betalas inte mer om han lyfter en extragrej. En maskinförare som har tidspress på grund av andra i laget kanske tummar på säkerheten.
Så du menar att kranförare skulle utsättas för mer tidspress om hen själv ingår i ackordslaget, jämfört med om man bara jobbar med ett lag på ackord?
– Ja det menar jag. Det är lite motsägelsefullt. Varför skulle du inrätta ett ackord om du inte ville sätta en tidspress. Det förändrar situationen i arbetslaget.
Maskinförarna, till exempel kranförare, är nyckelpersoner på bygget, men tjänar mindre än snickare och betongarbetare. Varför tycker du att de ska ha sämre betalt?
– Jag kan förstå att de frågar sig det. Men då kan jag undra; varför ska en snickare ha så mycket mer betalt? Varför ska en snickare tjäna 10 000 mer än en operationssköterska? Jag kan inte värdera snickarens jobb men det är många olika lönegrupper som är värda olika mycket på marknaden.
Men maskinförarna tycker att det är orättvist att de tjänar mindre än andra yrkesgrupper på samma arbetsplats. Tycker du att maskinförarnas löner är rättvisa?
– Det är en universell fråga. Jag kan inte tycka att maskinförarna har dålig lön utifrån de krav som ställs. Men jag sätter inte det i relation till lönen för någon snickare, sjuksköterska eller byråkrat. Det kan inte jag göra. Det är ofta någon marknadssituation som avgör vad som betalas bäst.
En kranförare som kör på ackord i Norge tycker att jobbet blir säkrare när de ingår i ackordet. Vad är skillnaden mellan Sverige och Norge?
– Jag kan inte så mycket om hur de jobbar i Norge, så jag kan inte svara på det. Men jag förstår inte hur ackordet skulle vara lösningen på alla problem.
Enligt Roger Johansson, chef för Byggnads avtalsenhet, är maskinförarnas häng på prestationslönelagen en toppfråga i nästa avtalsrörelse. Vad säger du om det?
– Jag tycker det är tråkigt. Vi har diskuterat detta under många år. En avtalsförhandling ska vara mellan två parter och inte bara vara en som dikterar villkoren. Man måste hörsamma de här säkerhetsriskerna på arbetsplatserna. Jag förstår att de vill ha högre lön, men inte att man kopplar det till ackordet.
Läs också:
Maskinförare kan få stort lönelyft
Vi kör säkrare med ackord