Ingen arbetsmiljöplan: ”Dödsolyckan kunde ha undvikits”
Ett väggelement rasade över en byggnadsarbetare i Härjedalen och mannen avled. "Olyckan hade kunnat undvikas", säger Håkan Löfqvist, regionalt skyddsombud på Byggnads Mellannorrland.
Det var vid lunchtid den 20 september som olyckan inträffade. En 40-årig byggnadsarbetare hade anlitats för att uppföra en villa i Funäsdalen tillsammans med några andra egenföretagare. När mannen skulle montera ett väggelement rasade det plötsligt över honom.
– Dödsolyckan skedde i samband med att man lossade och monterade huset, berättar Agneta Axelsson på Arbetsmiljöverket som har inspekterat bygget och upptäckt stora brister i arbetsmiljöarbetet.
Enligt Håkan Löfqvist, regionalt skyddsombud på Byggnads Mellannorrland, var det också fel väderförhållanden för den här typen av arbete den aktuella dagen.
– Det var näst intill storm, och blocket stod fel i samband med koppling och lyft. Hade en montageledare varit på plats skulle den aldrig tillåtit dem att montera, säger Håkan Löfqvist.
Nu har Arbetsmiljöverket beslutat om förbud och hot om vite med 100 000 kronor om arbetet fortsätter.
– De behöver klargöra hur de arbetar med lyft av tunga byggelement och förebyggande av fallrisker, alltså beskriva i arbetsmiljöplanen hur det ska arbetas säkert på arbetsplatsen, säger Agneta Axelsson.
Men fanns det någon arbetsmiljöplan?
– Nej, det gjorde det ju inte, och det ska alltid finnas.
Håkan Löfqvist menar att olyckan kan fungera som ett exempel på ett strukturellt problem i branschen.
– Det har blivit mycket vanligare med arbetsplatser där en eller två f-skattare åtar sig ett större prefab-projekt. Men de saknar ofta kompetens för den här typen av montage och det är vanligt med bristande arbetsmiljö på de arbetsplatserna.
Kunde olyckan ha undvikits?
– Absolut, om det hade funnits mer erfarenhet och kompetens kring arbetsmiljöfrågor, säger Håkan Löfqvist.
Inspektören Agneta Axelsson pekar på vikten av arbetsmiljöplaner.
– Det är inte ett dokument man har bara för att sätta upp i en bod. Syftet är att förebygga olycksfall, och då ska det finnas detaljerade instruktioner för hur man jobbar säkert med just de här momenten. Det behöver man bli duktigare med i branschen.
Är det större risker bland småföretagare?
– Småföretagare har sällan en arbetsmiljöorganisation och ska jobba med sina riskbedömningar själva. Men de behöver bli bättre på att förstå att det inte handlar om att skriva många sidor, utan om att skriva det som är viktigt för säkerheten på en specifik arbetsplats, säger Agneta Axelsson.