info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

"Informationen är obefintlig"

Mikael Kalmeborg har fått vänta flera veckor på sin a-kasse ersättning. Han är nu förbannad på den urusla informationen från a-kassan och arbetsförmedlingen. - Informationen är obefintlig, säger han.

Många byggnadsarbetare har precis som Mikael Kalmeborg blivit arbetslösa i lågkonjunkturen som dragit över byggbranschen de senaste månaderna. Mikael Kalmeborg körde teleskoplastare på ett bemanningsföretag, när han blev arbetslös den 1 mars. Sedan började allt krångel, vilket har gjort Mikael Kalmeborg ordentligt förbannad. Han tycker att informationen från både a-kassa och arbetsförmedling har varit obefintlig. Dessutom har det varit mycket svårt att komma fram till a-kassan på grund att man har dragit ner öppettiderna.
– Det tar för lång tid att utreda om man är berättigad till a-kassa. De måste bli bättre på kommunikation.

Upprörda medlemmar

Som exempel nämner Mikael att a-kassan skickar brev med posten, för att fråga efter vissa uppgifter, vilket tar tid.
– De kan väl bara ta telefonluren och ringa om de behöver uppgifter.
Roine Eriksson är ombudsman på Byggnads Mälardalen. Han har den senaste tiden fått flera samtal från medlemmar som är upprörda över att de inte har fått sin ersättning.
Ofta handlar det om att det finns brister i underlaget från arbetsgivaren eller att det fattas intyg från försäkringskassan.
– För mig som sitter uppkopplad vid en dator är det lätt att ta fram uppgifter, men för dem som arbetar vid en dumper hela dagarna är det inte lika självklart. Det kanske var 20 år sedan de var arbetslösa senast, säger Roine Eriksson.

Höja taket

Mikael Kalmeborg har nu via Byggnads fått reda på att han inte hade behövt några a-kassekort, eftersom han redan hade en påbörjad a-kasseperiod. Han hade kunnat stämpla direkt. A-kasseersättningen kommer nästa vecka. Då har det tagit cirka sju veckor för att få ersättningen på 9890 kronor, vilket är mindre än hälften vad han får ut annars.
– Jag har tre barn, fritids, barnomsorg, bil och hyra som ska betalas. Det är inte en rimlig ersättning. Man måste höja taket, säger Mikael Kalmeborg.

Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: "Informationen är obefintlig"

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig