Hur många byggvaruhus tål Sverige?
Ett byggvaruhus i varje gathörn. Det är känslan på vissa orter. Kunderna verkar nöjda, men hur kommer det att gå för handlarna?
Strängnäs skärtorsdagen 2019: Solen strålar och luften är överraskande ljum för årstiden. Det är under den här typen av vårdagar som hemmafixarna väcks till liv, de går från drömmar och skisser till praktisk handling. Det är nu vinterns byggplaner ska bli verklighet. Samma dag – Byggmax inviger ett nytt byggvaruhus i stan.
– Jag hade förhoppningar om att det skulle stå någon utanför som ville ha kaffe och kanske ett par, tre bilar i kö, säger butikschefen Jimmy Nordqvist.
Han kände en viss oro inför premiärdagen, men ganska snabbt kunde han andas ut. Folk började köa redan fyra och en halv timme innan det var dags att fälla upp drive-in-bommen. Två timmar före öppning var det i det närmaste kalabalik.
– Det var trafikstockning här i Strängnäs. Ingen kom någonstans och folk körde på trottoaren. Polisen fick komma hit och styra upp trafiken, berättar Jimmy Nordqvist.
Folk i Strängnäs med omnejd gick man ur huse för att köpa reglar, byggskivor, spik och skruv. Och egentligen var det ingen överraskning. Landets byggvaruhandlare har surfat på en köpvåg ända sedan tiden då hemmafixarprogrammen dök upp i tv-rutan och tidningshyllorna fylldes av glansiga magasin med vackra hem. Och när det då dök upp ett nytt byggvaruhus med öppningserbjudanden som gratiskaffe, korv och 20 procent på hela sortimentet var kaoset oundvikligt.
I år väntas branschen omsätta 90 miljarder kronor. Bara sedan 2017 har omsättningen ökat med 12 miljarder. Och den växande kakan har fått antalet byggvaruhus att öka i antal. Nu finns det 1 700 butiker och anläggningar runt om i landet. Bara i Strängnäs finns, förutom Byggmax, även Karl Hedin Bygghandel och Bejier Byggmaterial.
– Jag skulle säga att Bejier är vår främsta utmanare här. Men både de och Hedins vänder sig mer mot byggbolagen än vad vi gör. Vi har mer fokus på privatmarknaden men välkomnar såklart alla kunder. Jag vill ju sälja så mycket som möjligt, säger Jimmy Nordqvist.
Nu åtta månader efter invigningen är det betydligt lugnare i butiken. Det är förmiddag och bara en kund som strosar mellan hyllorna. Det är lågsäsong, hemmafixarna fantiserar om nya projekt och morgonrusningen från yrkesfolket är över. Två anställda är på plats för att hålla koll på hela butiksytan på 9 000 kvadratmeter. För att det ska vara möjligt finns en väl utbyggd kameraövervakning.
På en av skärmarna glider en röd hantverkarbil in på drive-in-delen. Vad kan vara på gång? Virke, isolering eller bruk? Nä, inget av det. Dan Westergren som jobbar på en halkbana utanför Strängnäs ska köpa salt. Han tycker det är bra att även Byggmax etablerat sig i stan.
– Det har varit för dyrt för länge att handla byggvaror, säger Dan Westergren, samtidigt som han skickar in säck efter säck i skuffen.
– Priset på varorna går ner med fler butiker och det är bra för oss kunder, men det börjar kanske bli en överetablering på sina håll. Om byggandet minskar kan nog en del få problem att överleva.
Situationen för byggvarubranschen påminner en del om utvecklingen för elektronikbranschen. Där har kampen om kunder med pressade priser varit stenhård. Något som lett till att flera butikskedjor slagits ut.
– Byggvarubranschen ligger några år efter elektronikbranschen. Konkurrensen är hård. Samtidigt verkar nästan alla ha planer på att expandera. Egentligen är det helt otroligt att de öppnar nya anläggningar, säger Monica Björk, vd på Byggmaterialhandlarna.
För att överleva framöver verkar mottot hos flera byggvaruhandlare vara att bli så stora som möjligt. Allt för att få stordriftsfördelar. Därför tror Monica Björk att det senaste årets trend med uppköp fortsätter. Vi kan alltså räkna med att de stora kedjorna kommer växa ännu mer genom att öppna plånboken. Främst handlar det om uppköp av fristående byggvaruhandlare.
– De fria handlarna försöker förbättra sin situation genom att gå med i frivilligkedjor som XL-Bygg och Woody. I dag finns det inte många kvar som är helt fristående, säger Monica Björk.
Konsolideringen i branschen har snabbt ritat om kartan över vilken bygghandlare som är störst. Enligt Byggvaruhandlarna beräknas Beijer Byggmaterial få högst omsättning under 2019. Detta efter att de bland annat köpt Stockholmsbaserade Bygg Ole och Ekesiöö under förra året.
En annan betydande förändring under året var att ett större antal enskilda handlare lämnade XL-Bygg och gick över till Woody Bygghandel. Detta efter att norska Mestergruppen AS blivit huvudägare i XL-Bygg AB.
Men den kanske mest uppmärksammade affären hittills inträffade i december 2018. Då slog Bauhaus till och tog över Fredells i Stockholm, ett av norra Europas största byggvaruhus. Fredells hade då funnits i 115 år. I och med affären upphörde man helt med sitt varumärke.
Butikschefen Jimmy Nordqvist som har börsnoterade Byggmax i ryggen är väl medveten om Bejiers och Hedins närvaro. Han skulle inte säga att han spionerar på konkurrenterna, men att han kan vara nyfiken på hur de arbetar, om de har några fiffiga lösningar som fungerar bra.
– Jag kan inte göra så mycket åt priset eftersom vi inte har några rabatter, utan har samma pris till alla, både byggföretag och privatpersoner.
Däremot försöker vi konkurrera med att kundupplevelsen ska vara smidig och enkel och att det alltid ska finnas varor på hyllan.
Men den hårda konkurrensen tvingar även fram mer kreativa sätt att lyfta marginalen. Det är första vintern för butiken och prisbilden för snöplogningen är inget som tilltalar Jimmy Nordqvist.
– Det kostar för mycket så jag har köpt en egen plog för 4 000 kronor och det räcker med en plogdag för mig att spara in den kostnaden, säger han och ler nöjt.
Ute bland virkestravarna dyker det upp en bil till. Den försvinner snabbt in i en av byggnaderna. Någon minut senare kommer en äldre man in i butiken. Han vill ha hjälp med att lyfta ner en pall med kartonger som innehåller skivor till ett innertak. Björn Zettervall rör sig vant inne i butiken. Det finns ingen tvekan om vad han är ute efter. Han har rutin från ett liv på bygget och kan hantera både murarslev, rörtång och ratta entreprenadmaskiner. Men nu är han pensionär och har all tid i världen att lägga på att renovera hemmet. Projektet just nu är att fixa i ordning ett gästrum.
– Två saker är viktigt för mig när jag ska handla. Det ena är att det är bra kvalité på grejorna och det andra är priset. Jag inbillar mig att en tuffare konkurrens mellan de här byggkedjorna pressar priset en del och det är bra för mig. Jag vill handla så billigt som möjligt, säger Björn Zettervall.
Finns det då plats för fler butiker i Strängnäs? Jimmy Nordqvist säger att det krävs ett underlag på ungefär 12 000 invånare per byggbutik för att det ska gå runt. I Strängnäs bor 13 000 och där finns det som sagt tre butiker. Så den ekvationen går inte ihop. Visst, en del kunder åker även in från kringliggande orter för att handla byggmaterial, men samtidigt kan de lika gärna välja någon byggkedja i Enköping, Eskilstuna eller Södertälje. Jimmy Nordqvist nämner även Bauhaus i Botkyrka, sju mil bort, som en konkurrent.
Två helt avgörande frågor för utvecklingen framöver är hur det yrkesmässiga byggandet utvecklas samt hemmafixarvågen. Om det blir en nedgång tror Monica Björk att det kan bli problem.
– Jag tror nog att tillväxten av nya byggvaruhus stannar av nu. Och en fråga man kan ställa sig är hur det kommer att se ut om några år. Kommer alla byggvaruhandlare finnas kvar om den stenhårda konkurrensen fortsätter? Det är jag tveksam till, säger Monica Björk.
På Byggmax är ändå framtidstron stark. Jimmy Nordkvist tror stenhårt på butiken i Strängnäs. Han menar att stan växer och har en hyfsad välbeställd befolkning som inte är rädd för att betala men fortfarande är prismedveten. Något han menar passar Byggmax koncept perfekt.
– Jag är positiv till vår marknad men på orter där man lider av utflyttning tror jag framtiden är dystrare.