Hon startar medlemscenter
Vad är det du ska starta upp?
– Det är ett medlemscenter för att göra förbundet mer tillgängligt för medlemmarna. De ska kunna ringa, mejla, sms:a eller chatta med förbundet. Vi ska svara med en gång. Vi ska också ha i uppdrag att rekrytera nya medlemmar.
Vad tänker du dig att det är för typ av frågor medlemscentret ska ta emot?
– Det är lite svårt att veta nu. Men vi tror att frågorna kan handla om försäkringar. Det kan vara frågor som ”Får arbetsgivaren göra så här, får det gå till så här?”. Då kan det handla om arbetsrättsliga frågor. Frågor om i fall man har förhandlat, om man har informerat facket. Eller ”Jag vill sluta, vad gäller då?”. Och det kan handla om lönefrågor. Vi ska också vara ett stöd åt Byggnads förtroendemän.
Är inte detta sådant som man brukar få hjälp med på sin avdelning?
– Det här är ett komplement till allt som Byggnads gör, ett forum där alla kan komma fram direkt. Det kan vara så att man inte får tag på rätt ombudsman, han kanske sitter i en förhandling. Här kommer man alltid fram. Jag har jobbat med sådana här verksamheter tidigare och medlemmarna har varit väldigt nöjda. För ombudsmännen brukar det visa sig när vi har kört ett tag att de hinner med andra saker.
En stor fråga för Byggnads är hur man ska kunna organisera den utländska arbetskraften. Har ni några krav på er att de som jobbar på centret ska behärska fler språk än svenska?
– Ju fler språk som personerna kan så är det bra. Men vi ska börja med sex personer, vi kan inte kräva att vi behärskar 25 språk. Men jag har funderat ganska mycket på hur vi ska nå de utländska arbetarna, när vi bygger vår faktabank är det viktigt att vi funderar på vad det är för typ av frågor de kan tänkas ha.
Ska man höra av sig till dig om man är medlem och har synpunkter på vad ett center för medlemmarna ska innebära?
– Ja, det är jättevärdefullt.