Hög olycksfrekvens på Botniabanan
Under bygget av Botniabanan har det totalt sett inträffat 310 olyckor, från 1999 till 2008 (det finns ännu inga siffror från 2009).
Året 2006 inträffade det 69 olyckor per 1000 sysselsatta. Genomsnittet för byggsektorn det året var 12,5 olyckor (siffror från BCA*). Som minst inträffade det 26 olyckor per 1000 sysselsatta, år 2003, vilket ändå är en hög siffra.
Enligt Monika Mårtensson, arbetsmiljöchef, på Botniabanan finns det flera orsaker till den höga olycksstatistiken.
En förklaring är att Botniabanan är ett omfattande infrastrukturprojekt, där det har varit långa avstånd. Definitionen av en olycka är en dags frånvaro, annars är det ett tillbud.
– I vissa fall har det tagit en halv dag att komma till sjukhuset. Då blir det automatiskt en dags frånvaro, även om man är tillbaks på jobbet dagen efter. Vi har också haft god rapporteringsdisciplin från entreprenörerna, säger Monika Mårtensson.
Botniabanan är också är ett järnvägsbygge. Enligt transportstyrelsens regler räknas det som en olycka om man kör sönder en växel.
– Våra siffror bör därför inte bara jämföras med byggnadssektorn utan även med gruvindustrin och järnvägssektorn, säger Monika Mårtensson.
Det har också varit problem med många sprängolyckor, med odetonerat sprängämne, så kallade dolor på Botniabanan. Sammanlagt under hela projekttiden inträffade 68 sprängolyckor.
Botniabanan har också skördat två dödsfall i Björnböletunneln vid Örnsköldsvik och i Öden, några mil norr om Örnsköldsvik.
I senaste numret av Byggnadsarbetaren, nr. 14 finns ett långt reportage om Botniabanan.
* BCA är ett samråds- och samarbetsorgan i arbetsmiljöfrågor mellan Sveriges Byggindustrier och Seko Väg & ban.