Historiska VM-poäng till rally-svetsare
Första VM-poängen någonsin bärgade. I söndags kom Mattias Monelius nia i WRC2-klassen när Svenska rallyt avslutades.
Till vardags är det isolering och svetsning som gäller för Mattias Monelius. Han driver en egen firma med några anställda. Men all fritid går åt till rally. I helgen gav det resultat när han tog sina första VM-poäng och blev bäste amatör i Svenska rallyt.
– Det var jättekul. Det är ju en bedrift att bara komma i mål. Det är en lång tävling och det gäller att försöka lägga sig på en lagom nivå.
Årets tävling pågick i fyra dagar, hade 19 deltävlingar och var över 30 mil lång. En stor påfrestning på både förare och bil, särskilt om man är amatör och inte har stora sponsorer som backar upp.
– Man kan inte köra på 100 procent hela tiden, då slutar det med att man står och skottar snö. Om man tar i för mycket som glad amatör hamnar man i diket.
Förra året var första gången Mattias kom i mål i Svenska rallyt, efter några år av motorhaverier och stolpe ut som han själv kallar det. I år flöt det mesta på bra, även om inte allt gick problemfritt.
– Vi har haft en bil som varit understyrd hela tävlingen som vi har brottats med och vi fick en punktering, men det fick många andra också.
Mot slutet av loppet slog Mattias av lite på farten. Dels för att vara säker på att få korsa mållinjen, men också för att en avåkning kan få betydligt större konsekvenser för en amatör än för proffsen.
– Jag vågar inte chansa. Kör vi sönder bilen för mycket kan det ta ett år innan vi kan tävla igen.
Rally är en dyr sport som tar mycket tid. Varför fortsätter du köra egentligen?
– Det undrar jag med ibland. Det är väl envishet och dumdristighet. Men sedan är rally det roligaste man kan göra, det är sjukt kul att åka. Det är galet, det är lite som en drog, jag är väl adrenalinjunkie.
Sista dagen av Svenska rallyt beskriver han som magisk:
– Det var jättefina vägar, det var en dröm. Det var som att åka på en frusen, slingrande å med snövallar runt, det var galet bra.