Här faller "byggjobbaren" ner i strömmen – "En ögonöppnare"
NCC bygger ut kajen i Norrköping precis vid Motala ström. Om någon trillar i måste kollegerna veta exakt vad de ska göra. Och det snabbt.
Här övar snickare, betongarbetare, markanläggare och maskinister som kommer att arbeta nära strömt vatten i höst, på hur de ska agera i händelse av en olycka.
En gammal bromsskiva (fiktiv byggnadsarbetare) med ett flöte slängdes i strömmen i onsdags och sedan fick byggnadsarbetarna träna på alla steg i larmkedjan fram tills dess att Räddningstjänsten tog över med sina dykare.
Markarbetaren Tobias Idremo är skyddsombud på NCC och han deltog i övningen.
– Jag reagerade på att det går så fort om någon trillar i. Man blir nedkyld väldigt fort, även på sommaren. Att det är så här strömt hade man ju ingen aning om, säger han.
Byggnadsarbetarna fick öva på att ringa och larma, berätta vad som hänt, beskriva var olyckan inträffade, lära sig att snabbt hitta referenspunkter på land för att hjälpa Räddningstjänstens dykare att dyka på rätt ställe. Referenspunkterna är viktiga eftersom bygget kommer att pågå längst en lång sträcka utmed strömmen.
– Många reagerade som jag – att det går väldigt fort. Vissa dagar är det väldigt strömt. Har man kläder på sig blir det jobbigt att ta sig upp. Och om man slagit i huvudet i en fallolycka är det lätt att dras ner, säger Tobias.
Det var när en grupp på NCC jobbade med arbetsmiljöplanen inför bygget som tanken väcktes: ”Tänk om någon trillar ner i Motala ström”. Detta ledde till att platschefen tog kontakt med Räddningstjänsten.
– De kom och hade en genomgång med oss. Vi stängde av hela bygget. Det blev en ögonöppnare för oss alla. En kropp kan snabbt flyta iväg långt bort och bygget är stort, 105 000 kvadratmeter. Då gäller det att räddningstjänsten vet var räddningsvägarna är. Det finns fyra vägar in i området, säger platschefen Mats Ottosson på NCC.
NCC har fått uppdraget att höja kajen i Norrköping och flytta ut den i vattnet. Kajen är cirka 700 meter lång. Det ska byggas en ny kanal, anläggas öar i kanalerna, byggas bostäder och nya parker.
– Det här är ett storbygge som pågår fram till 2027, det blir Norrköpings nya strövområde. Ett Hammarby Sjöstad 2.0 säger platschefen Mats Ottosson.
Gå med i Facebookgruppen Arbetsmiljö på bygget och få de senaste nyheterna i ditt flöde.