Här bygger mystiska män Slussen nummer fem: ”Bara nonsensjobb”
Under tio års tid har två mystiska män med jämna mellanrum dykt upp på bygget vid Slussen i Stockholm. Iklädda allt från overaller till byggvästar och kostymer. Nu visas resultatet upp, i form av en fotoutställning och bok.
Slussenbygget i Stockholm var länge omtalat och omdiskuterat innan det ens drog igång. 2014 tyckte konstkollektivet Deadlineartcollective att det var hög tid att starta på egen hand. De var utrustade med overaller, munskydd och verktyg.

Konstnärerna Kristian Pohl och Eirik Vandvik Johnsen använder sig själva i konstprojektet och i sin berättelse om ”Slussen nr 5”. De har själva agerat byggnadsarbetare, sanerare, kontrollanter, arkeologer och vanliga besökare. De involverade fotografen Susanne Walström för att ta bilderna.
– Vår idol, säger Kristian Pohl, själv fotograf.
Vi utför ju bara nonsensjobb, bär på rör, drar i nån sladd, står på fel ställen och ser väl valhänta ut.
Hur har det varit att gestalta byggjobbare?
– Jag är lite skraj för vi utför ju bara nonsensjobb, bär på rör, drar i nån sladd, står på fel ställen och ser väl valhänta ut. Men vi går in med pondus och försöker se ut som om vi vet vad vi gör.

Utställningen innehåller ett trettiotal bilder, boken hundratjugo. Slussen är huvudperson.
– Boken innehåller en dokumentation av ombyggnaden av Slussen, av det som hänt under tio år. När man ser några arbeta är det dessa två mystiska män. De gör allt från att riva till att bygga och kontrollera. Man bjuds in i en parallell berättelse om bygget. Det är på riktigt men på vårt sätt, säger Susanne Walström.
Hon bor i närheten och har själv levt med bygget. Att ha följt det under så lång tid är speciellt.
– Tiden är den bästa dramaturgen, säger hon.
Som en saga
Trots det ständiga folkmyllret vid Slussen, är det folktomt på nästan alla bilderna. Så när som på de två männen. För att få till det har de varit uppe tidigare morgnar och sent på natten.
– Ju mer vi jobbade insåg vi att det skulle vara tomt. Det blev en slags magi, ett slags sagoberättande nästan, säger Kristian Pohl.
Imponerade av arbetarna
De har kommit in på Skanskas bygge med säkerhetsvästar och allt och de har med en enda byggnadsarbetare på bild. En anläggningsdykare. De har imponerats av byggteknik och av vad arbetarna uträttar.

Har du själv haft någon favoritroll?
– Ja, vi var i symbios med Slussen 2016, då man rev och det var som mest trasigt. Det var brötigt och skräpigt och vi såg likadana ut själva, säger Kristian Pohl som med sin kollega även gjort konstprojekt i samband med flytten av Kiruna.
Slussen vet de också är betydelsefull för många och detta är den femte upplagan, så mycket historia är lagrad i platsen. Version 1 lät Drottning Kristina bygga 1642.
– Det är mer än en trafikplats, det är en del av Stockholms själ, säger Kristian Pohl.