info

Vill du söka artiklar i papperstidningen?

Använd sökfunktionen i e-tidningen. Öppna e-tidningen

Annons
Annons

Hantverkaren sågar miljözonen: Vi från övriga landet, då?

Miljözonen i Stockholms innerstad kommer att öka kostnaderna och stänga ute byggfirmor från andra delar av landet. ”De utgår från att alla hantverkare kommer från närregionen”, säger Alexander Spalding, stensättare från Göteborg.

Hantverkare med firmabil oroas för reglerna i miljözon klass 3.
Miljözonen riskerar att skrämma bort hantverkarna som Stockholm behöver, säger stensättaren Alexander Spalding. Foto: Mostphotos, Privat

Huvudstaden är beroende av hantverkare från resten av landet. Det säger Alexander Spalding, stensättare med egen firma från Göteborg.

– Säg att det finns 25 stensättare i Stockholm som sätter natursten. De kommer aldrig att kunna tillgodose Stockholms behov utan hjälp utifrån, säger han.    

Läs också Om ett år förbjuds deras firmabil i miljözonen: ”Måste välja bort jobb”

Dyrare med miljözonen

Alexander Spalding har gjort flera jobb i Stockholm. Men i slutet av nästa år blir det svårare. Då införs Sveriges första miljözon klass 3 i Stockholms innerstad, med förbud för bensin- och dieseldrift.

– Jag kan inte gå och köpa mig en elbil på en miljon bara för att jobba i Stockholm, det funkar inte, säger han.

– Konsekvensen är att det blir mycket dyrare att utföra hantverket. Transportkostnaden kommer att bli enorm. Man kan inte stå och lasta om den stenen när man kommer till Stockholm.

Miljöpartiet: Kraven en morot

Syftet med miljözonen är dubbelt. Dels förbättrad luftkvalitet och minskat buller, men också att sporra företagens omställning.

– Många som jobbar med transporter ser detta som en morot att skaffa fordon som är godkända, har Lars Strömgren, Miljöpartiets trafikborgarråd i Stockholms stad, tidigare sagt till Byggnadsarbetaren.

Missgynnar mindre firmor

Alexander Spalding menar att trafikborgarrådets resonemang missgynnar mindre företag som inte har råd att investera i nya elbilar. Dessutom stänger det ute firmor från andra delar av landet.

– Det här är ett exklusivt område där det finns mycket arbete och där det satsas mycket. Firmorna utanför Stockholm kommer inte att kunna vara med och räkna på de här jobben.

Miljözonen kommer bara omfatta 20 kvarter. Är det verkligen en så stor grej?
– Ja. Hantverkare borde omfattas av samma undantag som utryckningsfordon. Infrastrukturen hör ihop med allt annat. Man kan inte köra brandbil utan vägar. Om inte vi kan jobba kan inte ambulansen ta sig fram, säger Alexander Spalding.

Få de senaste byggnyheterna – direkt i din mail! Prenumerera på ”Byggnadsarbetarens nyhetsbrev”.

Miljözon klass 3 införs i Stockholm

Den 31 december 2024 införs klass 3 i en del av Stockholms innerstad, i det område som ramas in av gatorna Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen.

Miljözonen kommer att täcka 20 kvarter och omfatta ungefär 180 000 kvadratmeter. Planen är att zonen ska utökas under 2025.

I miljözon klass 3 är det tillåtet att köra elbil och gasbil. För tung trafik tillåts även utsläppssnåla gashybrider.

En rad grupper och fordon är undantagna från miljökraven. Det gäller bland annat polis, ambulans och räddningstjänst. Även färdtjänst och fordon som har parkeringstillstånd för rörelsehindrade har dispens.

Möjligheten att stänga ute vissa fordon genom att skapa miljözoner infördes år 2020. Miljözon klass 3 har de allra hårdaste kraven. Miljözonen i Stockholms innerstad blir den första klass 3:an i landet.

Källa: Stockholms stad

Ivar Andersen, reporter
Annons
Annons
Annons
Annons

Du läser: Hantverkaren sågar miljözonen: Vi från övriga landet, då?

Senaste byggnyheterna!

Få vårt nyhetsbrev

Anmäl dig