Hantverkaren sågar miljözonen: Vi från övriga landet, då?
Miljözonen i Stockholms innerstad kommer att öka kostnaderna och stänga ute byggfirmor från andra delar av landet. ”De utgår från att alla hantverkare kommer från närregionen”, säger Alexander Spalding, stensättare från Göteborg.
Huvudstaden är beroende av hantverkare från resten av landet. Det säger Alexander Spalding, stensättare med egen firma från Göteborg.
– Säg att det finns 25 stensättare i Stockholm som sätter natursten. De kommer aldrig att kunna tillgodose Stockholms behov utan hjälp utifrån, säger han.
Dyrare med miljözonen
Alexander Spalding har gjort flera jobb i Stockholm. Men i slutet av nästa år blir det svårare. Då införs Sveriges första miljözon klass 3 i Stockholms innerstad, med förbud för bensin- och dieseldrift.
– Jag kan inte gå och köpa mig en elbil på en miljon bara för att jobba i Stockholm, det funkar inte, säger han.
– Konsekvensen är att det blir mycket dyrare att utföra hantverket. Transportkostnaden kommer att bli enorm. Man kan inte stå och lasta om den stenen när man kommer till Stockholm.
Miljöpartiet: Kraven en morot
Syftet med miljözonen är dubbelt. Dels förbättrad luftkvalitet och minskat buller, men också att sporra företagens omställning.
– Många som jobbar med transporter ser detta som en morot att skaffa fordon som är godkända, har Lars Strömgren, Miljöpartiets trafikborgarråd i Stockholms stad, tidigare sagt till Byggnadsarbetaren.
Missgynnar mindre firmor
Alexander Spalding menar att trafikborgarrådets resonemang missgynnar mindre företag som inte har råd att investera i nya elbilar. Dessutom stänger det ute firmor från andra delar av landet.
– Det här är ett exklusivt område där det finns mycket arbete och där det satsas mycket. Firmorna utanför Stockholm kommer inte att kunna vara med och räkna på de här jobben.
Miljözonen kommer bara omfatta 20 kvarter. Är det verkligen en så stor grej?
– Ja. Hantverkare borde omfattas av samma undantag som utryckningsfordon. Infrastrukturen hör ihop med allt annat. Man kan inte köra brandbil utan vägar. Om inte vi kan jobba kan inte ambulansen ta sig fram, säger Alexander Spalding.
Få de senaste byggnyheterna – direkt i din mail! Prenumerera på ”Byggnadsarbetarens nyhetsbrev”.